Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Loopschool

Een reactie plaatsen

Deze week aan de tweede cursus hardlopen begonnen. Ik zag er eigenlijk best wel weer een beetje tegenop maar het lijkt erg mee gaan vallen. Afgelopen maandag hebben we interval training gehad. Wandelen, joggen en net zo hard lopen als je kunt. Het leek vrij relaxed, niet zo intensief. Maar na anderhalf uur stonden we toch wel behoorlijk te hijgen van het trainen. Onze hoofden waren ook behoorlijk bezweet. Daarna lekker rek en strek oefeningen en we mochten weer naar huis.

Zaterdagochtend hadden we loopschool. Huppelend, hinkelend en met grote passen gingen we over de baan. We hebben over horden gestapt en gelopen. En met zeer grote stappen kan ik je verzekeren. Best wel hoog die horden. Dit noemen ze dus loopschool. Ze gaan ons leren hoe je zo goed mogelijk moet lopen om met een minimum aan blessures de 5 kilometer te kunnen hardlopen. Niet op je platte voeten terecht komen, verend lopen, hoe gebruik je je armen enz. enz. Daarna zijn we het bos nog even in gegaan om daar hard te lopen. Eén minuut hard lopen en dan in één minuut weer terug hardlopen om op precies dezelfde plek weer uit te komen vanwaar je gestart bent. Oefeningen om in te schatten hoe hard je loopt en dat tempo vast proberen te houden. Snappen jullie het nog?

Op de terugweg naar de atletiekbaan kwam de vraag of we last hadden van pijntjes of andere ongemakken waar we tegenaan liepen door het lopen. We moeten daar niet mee blijven lopen maar roepen als we iets hebben.  Nou dat hadden een paar wel. De één kreeg nogal stijve heupen na het trainen, de ander had zulke pijnlijke kuiten en weer een ander had eigenlijk best wel een beetje last van zijn rug na de training. Daar gingen ze dan wat aan doen. Yoga oefeningen. Tegen de pijnlijke rug moesten we de hond maken. Een mooie yogahouding. Tegen de pijnlijke heupen hadden ze weer een andere oefening. Ik was er wel blij mee, met die oefeningen. Heb namelijk zitten dubben of ik naar yoga zou gaan of gaan hardlopen. Nu had ik toch maar mooi ook nog yoga tijdens het hardlopen.

Het duurt ongeveer een jaar tot anderhalf jaar voordat je lichaam gewend is aan de belasting van het hardlopen. Pezen, spieren en zelfs bloedvaten moeten wennen. Een halve of hele marathon is nog verboden. Nou ja ze kunnen je natuurlijk niet echt verbieden maar raden het ten sterkste af. Je lijf is er gewoon nog niet aan toe. De trainingen zijn goed te doen, ook omdat ze het rustig op bouwen. Ik zie mezelf nog wel bezig daar op de atletiekbaan en in het bos. Heerlijk buiten oefeningen doen en een duurloop van 5 kilometer trainen. Ondertussen krijg je vanzelf meer conditie en wordt je lichaam sterker door alle oefeningen die je doen moet. Beter kan niet. Mij niet gezien in de sportschool.Featured image

P.s. Kijk en lees ook mee op mijn Facebookpagina zodat je geen verhaal, foto, haiku of hersenspinsel meer mist. Vind ik leuk!!!

Advertenties

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s