Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

van Gogh, Amsterdam, Nuenen en Otterlo

3 reacties

Nog net op het nippertje hebben we de tentoonstelling van Vincent van Gogh en Edvard Munch gezien. De tentoonstelling stond wel op ons verlanglijstje maar als zo vaak kom je er niet aan toe of je vergeet het gewoon. Door de review van Corja een medeblogger over de tentoonstelling in het van Gogh Museum hebben we onszelf uit de bank gehesen en zijn we richting Amsterdam vertrokken.  Wij kenden Munch totaal niet maar zijn schilderijen waren als een openbaring voor ons. Een aantal keren heb ik bijna met open mond staan kijken naar zijn schilderijen. Bijzonder mooi en treffend. Net als de schilderijen van van Gogh zijn het duidelijke schilderijen. Er is niet veel uitleg nodig, landschappen, portretten, gewoon kijken en op je in laten werken. Wat ik van Edvard Munch vooral mooi vind is zijn kleurgebruik. Dit kleurgebruik is gedeeltelijk verklaarbaar omdat hij uit Noorwegen kwam en het licht en de natuur in Noorwegen nu eenmaal anders is dan in Frankrijk of hier in Nederland.

Van Vincent van Gogh hebben we ook weer van genoten. Weer van genoten? Ja, voor een aantal jaren terug kwamen we onverwachts terecht in het van Gogh museum in Nuenen. Een niet zo groot maar intiem museum in het dorp Nuenen waar Vincent van Gogh van december 1883 tot november 1885 gewoond heeft. In het Museum zijn niet veel echte schilderijen van Vincent van Gogh. Wat je daar kunt zien en leren gaat over de persoon en de manier waarop hij toen leefde. Een aantal van de schilderijen zijn van het dorp Nuenen. Veel van zijn inspiratiebronnen zijn daar nog terug te vinden. Er is ook een wandelroute Vincent van Gogh. Als je in de buurt bent en het heeft je interesse zou ik er zeker eens een kijkje gaan nemen. Als je daarna weer terug rijdt richting het dorp dan zit er aan de linkerkant op de hoek Grill en Restaurant “Comigo” waar je een perfecte kop koffie kunt drinken met voor de liefhebber een belegd broodje. Reden genoeg dus om te gaan.

Als je nog meer wilt zien van Vincent van Gogh dan kun je ook nog naar het “Kröller Müller” museum op het park “De Hoge Veluwe” in Otterlo. Daar kun je een hele dag vertoeven. Wandelen of fietsen in het park en in het museum van Gogh en vele andere schilders en kunstwerken bekijken. Vergeet dan vooral niet naar het “Jachthuis” te gaan. Ook daar kun je een kopje koffie drinken en eventueel een rondleiding krijgen. Het “Jachthuis” is door de beroemde architect Berlage ontworpen en op zich al een bezienswaardigheid. De tentoonstelling Vincent van Gogh en Edvard Munch  in Amsterdam is voorbij. Gelukkig kun je nog nagenieten, voor aanstaande zomer mogelijkheden te over.

DSC_3052

P.s. Kijk en lees ook mee op mijn Facebookpagine zodat je geen verhaal, foto, haiku of hersenspinsel meer mist. Vind ik leuk!!!

 

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

3 thoughts on “van Gogh, Amsterdam, Nuenen en Otterlo

  1. Wat leuk. Ja Kröller Müller staat ook nog op mijn lijstje moet ik zeggen. Van de zomer lijkt het me wel mooi een dagje.

    Liked by 1 persoon

  2. In het Kröller Müller ben ik al eens geweest. Daar hingen toen een aantal van zijn Japanse prenten, herinner ik me nog. Ik prijs me gelukkig dat ik op trein- en tramafstand van het Vann Goghmuseum woon. Fijn om daar rond te lopen en te kijken. Munch ken ik van de cursus kunstgeschiedenis. Een intrigerende schilder van wie ik nog veel te weinig weet.
    Met Turner (Zwolle) nog vers in het geheugen (naast Turner hingen nog heel wat werken die ook de moeite waard waren) begin ik alweer te verlangen naar semester 3 waar de renaissance, de barok en het maniërisme uitgebreid gaat worden behandeld. Zo leuk om te doen. En ook dit stuk was heerlijk om te lezen. Kunst leeft.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

