Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Tegenliggers

4 reacties

Jarenlang ben ik eerst een fietser en daarna een wandelaar geweest. Dat ben ik nog wel maar op het moment iets minder frequent om de eenvoudige reden dat ik aan deze sportiviteiten een hardloper toe kan voegen. Daar ben ik blij mee en ook een beetje trots op. Altijd heb ik met verbazing en bewondering naar hardlopers gekeken omdat ik niet snapte hoe ze het voor elkaar kregen 5 of meer kilometer hard te lopen zonder helemaal kapot te gaan. Mijn idee was dat je daar een enorme conditie en doorzettingsvermogen voor moest hebben anders redde je het niet in hardloopland.

Sinds september vertoef ik tussen deze kanjers en tot mijn verbazing kom ik het volgende fenomeen tegen. TEGENLIGGERS, Wandelaars en fietsers. Niets mis mee zou je denken, die komen we overal tegen. Wat is het probleem? Een aantal van deze wandelaars en fietsers weigeren domweg iets maar dan ook liever niets aan de kant te gaan voor ons hardlopers.

Het was me in het bos tijdens het hardlopen met de groep al  een paar keer opgevallen dat de wandelaars werkelijk geen centimeter aan de kant wilden gaan voor ons. De trainer riep ons toe, wandelaars, rechts houden!!!!!! Waar wij braaf gehoor aan gaven. Ik zag de wandelaar die midden op het pad liep al kijken. Met een stoïcijns gezicht strak vooruit kijkend ons toch stiekem vanuit zijn ooghoeken in de gaten houdend midden op het pad blijven lopen. Wij schikten al hollend in maar de laatste kon het net niet redden om helemaal rechts te lopen. De wandelaar ging nog geen stap(je) opzij waardoor er ondanks het inschikken toch nog een kleine touche ontstond. Achteromkijkend en heftig mopperend stampte hij verder. Het was werkelijk niet nodig geweest, de confrontatie als hij een klein iniminie pasje opzij was gegaan.

Ik vergat het voorval en dacht dat het eenmalig zou zijn. Daar heb ik me behoorlijk in P1050476vergist blijkt nu. Na 2 weken samen met Lotte hard gelopen te hebben in het bos ben ik een illusie armer.  Met Koningsdag en ook vandaag ging het bijna weer mis. Nu waren we met z’n tweeën en ben je flexibeler dan met een groep van 25 man zodat het niet op confrontatie’s uit is gelopen. Ook nu gebeurde weer precies het zelfde als met de groep. Je ziet het gezicht van de buitenste wandelaar al strak gaan staan. Ze doen geen enkele moeite om iets in te schikken en blijven daardoor midden op het pad lopen. In beide gevallen liepen we in het bos waar voldoende ruimte is om wat aan de kant te gaan zonder zelf in gevaar te komen. Maar ook deze mensen gingen geen stap aan de kant. Door het gezicht(en) van de wandelaar gewaarschuwd zorgen wij er samen wel voor dat we voldoende ruimte maken. Als het niet lukt om naast elkaar te blijven lopen gaan we wel even achter elkaar lopen. Prima toch?

Waar komt dit venijn vandaan? Ik begrijp er helemaal niets van. Als je Lotte en mij aan ziet komen komt er echt geen gevaar op je af. We zijn allebei klein, slank en zo Hollands als maar kan. Er gaat geen enkele dreiging of onwil van ons uit. We tonen direct onze goede wil door gelijk iets dichter bij elkaar te gaan lopen als we tegenliggers aan zien komen. Waarom reageren deze mensen zo? Is hun ego werkelijk zo groot dat ze zelfs in het bos hun domein nog claimen?

P1050475Wat voor mensen zijn het dan die dit dat doen? Drie keer is het geweest tot nu toe dat dit gebeurde, het waren tot 3 keer toe blanke echtparen van middelbare leeftijd. Twee keer waren het de vrouwen die en chagrijnig gezicht trokken en geen stap aan de kant gingen en één keer was het een man die weigerde opzij te gaan. Ik ben nog geen jongere- en oudere mensen tegengekomen die zo onvriendelijk reageerden.

Gisteren was het Dodenherdenking en vandaag Bevrijdingsdag. Hebben we na 71 jaar nog niets geleerd van de oorlog? Hebben we nog niet geleerd verdraagzaam  en tolerant te zijn? Blijven we elkaar de ruimte misgunnen? Blijven we wijzend met ons vingertje naar die ander zo onverdraagzaam? Ik begrijp er werkelijk niets van. Wat gaat er mis in ons land? Wie kan het me uitleggen?

P.s. Kijk en lees ook mee op mijn Facebookpagina zodat je geen verhaal, foto, haiku of hersenspinsel meer mist. Vind ik leuk!!!

 

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

4 thoughts on “Tegenliggers

  1. Het chagrijn en het venijn op fiets- en wandelpaden neemt behoorlijk toe. Deze week gingen een voetganger en een fietser elkaar net niet te lijf omwille van… ?? Zielig… Wij zijn vaak getuige van dergelijke incidenten op het fietspad/wandelpad hier vlakbij. Ik wijt het ook aan steeds toenemende onverdraagzaamheid tot in de grootste pietluttigheden. Als we er met z’n allen niet aan meedoen, dan moet het toch stoppen?

    Liked by 1 persoon

  2. Jammer he, dat het soms zo gaat. Maar het zegt meer over die personen dan over jou hoor!😘 Misschien zouden ze het stiekem zelf ook wel willen, kunnen hardlopen

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

