Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Inspanningsastma of……..

9 reacties

Toen ik eind september van het vorige jaar met hardlopen begon had ik buiten de normale spierpijn last van mijn ademhaling. Waarschijnlijk kennen velen van jullie dit fenomeen wel. Een snijdende pijn in mijn keel en bovenste luchtwegen maakte dat ik mijn twijfels had of het hardlopen wel een succes zou gaan worden. Al snel bleek dat je vragen over pijntjes e.d. gewoon in de groep moest gooien omdat er is zoveel knowhow bij de trainers is zodat zij je in eerste instantie al vaak een antwoord kunnen geven hoe het zit en verder kunnen helpen. De vraag over mijn pijnlijke luchtwegen heb ik daarom gelijk maar op tafel gegooid.  Ja daar hadden wel meer mensen last van en dat zou naar mate je meer conditie kreeg wel over gaan.

Door rennen en conditie opbouwen was de remedie. Toen begon het koud te worden en hadden mijn luchtwegen het weer zwaar. Na wat googlen begreep ik dat je na een stuk gerend te hebben je luchtwegen zodanig opgewarmd zouden zijn waardoor je geen of minder last van de kou moest hebben. Bij een temperatuur onder de 10 graden gaat deze stelling niet meer op en moet je weer andere maatregelen nemen. Gelukkig  is het zover niet gekomen afgelopen winter en kon ik dit advies (voorlopig)  weer vergeten.

Vervolgens las ik dat het verstandig is om te beginnen met ongeveer 1 tot 1½ km. hard te lopen waarna je een stukje rustig moet wandelen of wat rek en strek oefeningen doet om dan pas aan je run te beginnen. Door deze korte run en pauze krijgen je luchtwegen en/of longen de tijd om aan de inspanning te wennen waarna het problemen met ademhalen opgelost zou kunnen zijn. Dit advies leek redelijk te helpen. Bovendien werd mijn conditie steeds beter wat zoveel moed gaf dat het probleem werkelijk aan het op lossen was.

Dat dacht ik tenminste. In januari begon de pijn bij het ademhalen weer terug te komen ondanks alle goede adviezen en aanpassingen. Er kwam zelfs nog een probleem bij. Een dikke vette rochel. Inmiddels liepen we bij elke training  5 km. of verder wat blijkbaar voldoende tijd was om een slijm rochel te ontwikkelen. Welke naar mate de run langer duurde meer in de weg ging zitten zodat ik vanzelf begon te hoesten. Na weer wat googlen kwam ik het tegen, ‘inspanningsastma’. Het enige wat hiertegen helpt is een pufje Ventolin vlak voordat je begint met de training of wedstrijd. Ik dacht, eerst nog maar even de conditie verder opbouwen voordat ik naar de dokter ga. Wie weet gaat het vanzelf over en is het helemaal geen inspanningsastma.

Als we samen liepen hoorde Lotte dit natuurlijk ook en op een gegeven moment vroeg of ik nu eens naar de huisarts moest met die rochel. Dat moest ook wel maar ja je weet hoe zoiets gaat, uitstellen, nog maar eens proberen. Zal ik wel, zal ik niet gaan? Ja toch maar wel gaan. Om het verhaal niet nog langer te maken. Naar de huisarts, longen luisteren, hij hoorde niets in mijn longen maar hij hoorde wel mijn ademhaling. Die zou je normaliter niet moeten horen.  Ben je soms ergens allergisch voor? Nou ja ik heb vanaf mijn 14 ongeveer al hooikoorts, dus ja ik ben wel allergisch voor een aantal zaken.  Okè dan beginnen we met bloed afnemen zodat we weten waarvoor je allergisch bent en ik geef je vast Ventolin mee om uit te proberen.

Vanmorgen ben ik  weer terug naar de huisarts en wat blijkt?  Het is toch de allergie. Ik ben allergisch voor boompollen en dan ook voor alle boompollen, graspollen en kruidpollen. De laatste 2 in mindere mate maar de boompollen pieken er ver bovenuit wat zelfs de huisarts bijzonder vondt. Deze boompollen in combinatie met een heftige ademhaling door het hardlopen irriteren de slijmvliezen dermate dat er een flinke reactie van slijm aanmaak ontstaat. Het komt niet vanuit de longen maar van de bovenste luchtwegen. De luchtwegen blijven ook een tijdje pijnlijk na de inspanning, soms zelfs de volgende dag nog. De Ventolin had ik al uitgeprobeerd maar die hielp niets. Dat was met dit nieuwe inzicht ook te verwachten.

De oplossing? Ik heb nu Cetririzine diHCI voorgeschreven gekregen die ik minimaal een uur voordat ik ga trainen in moet nemen. Dit middel heeft de nodige bijwerkingen waaronder suf worden, hoofdpijn, misselijk enz. enz. enz. Gaat dit de oplossing worden? Ik weet het niet. De eerstvolgende keer dat ik weer ga hardlopen probeer ik het uit. Misschien heb ik totaal geen last van de bijwerkingen, dat hoop ik tenminste maar. Ik heb redelijk veel twijfel over de oplossing van dit probleem. Is het wel op te lossen? Uit proberen. En oh ja, de eerste bomen beginnen in januari te bloeien en dit gaat door tot eind september, waarna de kou zijn intrede weer doet. Dat betekent zo ongeveer het hele jaar door last hebben van je luchtwegen bij bovenmatige inspanning. Tot nu toe ben ik tot 10 km. hardlopen gekomen en ben daarom ook benieuwd hoever ik gaan kan voordat het echt niet meer wil. Voorlopig even aan de Cetirizine diHCI, kijken hoe ik hier op reageer. Cross fingers.

P.s. Kijk en lees ook mee op mijn Facebookpagina zodat je geen blog, foto, haiku of hersenspinsel meer  mist. Vind ik leuk!!!

 

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

9 thoughts on “Inspanningsastma of……..

  1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dapper begon aan dit stuk maar op den duur wat ben gaan scrollen. Erg he? Maar het laatste stuk heb ik dan weer goed gelezen.
    Goed dat je uiteindelijk bij de dokter terechtkwam. Ik hoop dat het medicijn gaat werken en dat je van die vervelende rochel afraakt.

    Liked by 1 persoon

    • Is niet erg Plato. Ik begrijp dat je het een lang verhaal vindt. Het idee er achter is dat mensen het kunnen herkennen en er iets aan hebben. Soms is een simpele uitleg al voldoende om je weer verder te helpen.
      Ik hoop ook dat het helpt, heb een beetje mijn twijfels erover. De tijd zal het leren.

      Like

  2. Het is en blijft een kwelling. Bij mij voelen vele dagen als griep, maar dan zonder koorts. Komt door de pollenallergie, al jaren, bomen het ergst… Tot nu toe geen afdoend pilletje gevonden. Of teveel nevenwerkingen of helpt niet. Vanaf juli-augustus wordt het meestal beter. Vanaf februari-maart komt het stilaan weer. De slechtste periode is nu. Sterkte. Je bent niet alleen.

    Liked by 1 persoon

  3. Heb zelf ook vanaf mijn puberteit met zware hooikoorts geworsteld. Benauwdheid…slijm…niezen..dichte ogen tot koorts…De hele mikmak..d Dit hield in praktijk in dat hardlopen van maart tot juli geen optie was. Ik was weinig buiten in voorjaar. Twee jaar geleden attendeerde een collega me op acupunctuur voor hooikoorts. Baat het niet..schaad het niet ben ik de behandeling gestart in februari. Voorjaar 2015 is het eerste voorjaar sinds 20 jaar dat ik naar buiten kon om hard te lopen. Ik zal niet zeggen dat ik niks voel…maar ik kan met volle overtuiging zeggen dat ik 80% minder klachten heb. Dit jaar idem…☺.
    Hoe het werkt is me een raadsel maar ik geef je de tip…
    Gr. Wendi

    Liked by 1 persoon

    • Hoi Wendi, wat een bemoedigende reactie. Ik ga dit zeker onthouden, noteren voor het geval het allemaal niet helpt. Ik top er ook al jaren mee maar door het hardlopen is het verergerd en ja ik ben toch al een beetje verslaafd aan het hardlopen. Wil er nog niet mee stoppen. Bedankt voor de tip. Groet AnneMarie

      Like

  4. Herkenbaar hoor. Net gewandeld met zoon vier in de rolstoel en ogen jeuken, pikken, tranen. Dus aan de cetirizine .

    Liked by 1 persoon

  5. ik heb sinds een paar maanden astma en ik heb nou ook ventolin en ik ben aan het wachten op de uitslagen van de allergie test ik snap je helemaal

    Like

    • Dat is best spannend dus. Hoop dat je door middel van medicijnen geholpen kunt worden. Het blijft wel steeds zoeken naar de beste omstandigheden en soms kun je alleen maar wachten tot het weer voorbij is. Ben benieuwd wat er uit je testen komt.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

