Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Weekje Ootmarsum

8 reacties

141  Ootmarsum 2016

Uit de museumshop van Ton Schulten

Ootmarsum een heerlijke plek om tot rust te komen. Ootmarsum is een kunstenaarsstad, schilders, beeldhouwers, glaskunstenaars je kijkt je ogen werkelijk uit. Er zijn een aantal musea te bezichtigen waaronder dat van Ton Schulten. Ton Schulten geboren en getogen in Ootmarsum maakt prachtige schilderijen, glas sculpturen en beelden alles met vooral felle kleuren. Zijn stijl wordt Consensisme genoemd, hij is de grondlegger van het consensisme. Kleur is zijn handelsmerk dat o.a. verwerkt wordt in zijn servieslijn wat sinds 2012 op de markt gebracht is. Ton Schulten heeft een indrukwekkende staat van dienst wat je misschien beter hier terug kunt lezen. Zijn Museum is een modern ogend gebouw wat ondanks zijn moderniteit toch uitstekend tussen de oude panden van Ootmarsum past.

 

Waar ik zelf erg van onder de indruk ben is de glaskunstwerken, de glas in lood ramen en de schilderijen van Annemiek Punt. Annemiek Punt heeft een glas in lood raam voor de Nieuwe Kerk in Delft gemaakt met als thema ‘de opwekking van het dochtertje Jaïris’. Het gebrandschilderde raam is in september 2006 onthult door HKH Prinses Margriet der Nederlanden, op naar Delft. In haar atelier vindt je nog een grote ‘poster/schilderij’ van het raam uit de Nieuwe Kerk terug,  naast vele andere ‘posters/schilderijen’ van raam/glaswerken die Annemiek Punt gemaakt heeft voor b.v stiltecentra, rouwcentra, kerken, scholen en andere openbare instellingen. Zelfs particulieren weten haar te vinden. Haar atelier is groot, mooi en licht van opzet waardoor haar glas kunstwerken op een prachtige manier tot hun recht komen. Het licht speelt met haar kleurrijke kunstwerken. Rond lopend in haar atelier zou je het liefst je pinpas tevoorschijn halen en een kunstwerk kopen. Niet alle kunstwerken zijn onbetaalbaar maar je moet wel een spaarcentje hebben om iets van haar mee naar huis te nemen. Het was verboden te fotograferen in haar atelier, we hebben het wel geprobeerd maar het is niet gelukt. Wel begrijpelijk echter daardoor kan ik niets laten zien van haar werken. Misschien toch zelf eens gaan kijken.

DSC_3461

Engels’ Tuin Ootmarsum

Wat kun je nog meer in Ootmarsum. De omgeving leent zich uitstekend om te wandelen, fietsen, hardlopen en tochtjes maken naar steden in de omgeving of een uitstapje richting Duitsland. Enschede ligt op een afstand van rond de 25 km. en Nordhorn in Duitsland ligt op een afstand van 15 km. van Ootmarsum. Wandel- en fietspaden zijn er goed aangegeven zodat je heerlijk kunt dwalen over het Overijsselse landschap. Wanneer je uit gefietst of gewandeld bent dan is het prima toefen bij Bakkerij/Brasserie Rien Schulten. De Krentewegge van Rien Schulten is hemels vooral die met rum en rozijnen. Trouwens er zijn genoeg restaurantjes vaak met terras waar je terecht kunt voor je kopje koffie of een lekkere hap.  Met kinderen is het misschien raadzaam om een goede camping op te zoeken en Ootmarsum een dagje aan te doen.

P.s. Kijk en lees ook mee op mijn Facebookpagina zodat je geen blog, foto, haiku en hersenspinsel meer mist. Vind ik leuk!!!

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

8 thoughts on “Weekje Ootmarsum

  1. Je was in Ootmarsum? Als ik dat geweten had… Ik speel toneel in Ootmarsum en woon om de hoek in Denekamp!
    Mooi om te lezen dat je het in ons mooie hoekje Nederland een goede tijd heb gehad. 😀

    Liked by 1 persoon

  2. Geweldig plek inderdaad.

    1 van mijn beste vriendinnen heeft al vele jaren een caravan op een camping daar staan en als we daar zijn komen we dus ook in het ‘centrum’ …. de galerieën vind ik schitterend en het glaswerk dat jij noemt is voor mij ook altijd weer het mooiste dat ik onder ogen krijg.
    Als ik in Nordhorn ben, in de dierentuin aldaar, en zij zijn op de camping rij ik daar meestal langs op de terugweg voor een bakkie en een knuffel. Ook de natuur daar is geweldig, heerlijke plek om te wandelen en te genieten dus.

    Het terras dat jij noemt ken ik dus ook, heerlijk smullen daar.

    Liked by 1 persoon

  3. Ben er zelf nooit geweest, maar heb er al zoveel over gehoord. Een kennis van mij heeft inderdaad van Annemiek Punt daar een prachtig werk gekocht.
    Fijn dat je het zo naar je zing hebt gehad.

    Liked by 1 persoon

  4. Oh dat ziet er leuk uit om eens een weekendje van te maken!

    Kunstenaarsdorpjes zijn mijn ding wel! 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

