Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Boek: Haring aan de Seine

4 reacties

Een aantal weken geleden won ik zomaar ineens een boek. Op de blog van Mireille den Hartog Van Franse bodem kwam ik hem tegen, de winactie. Haar blog gaat over Frankrijk, de geneugten, interessante weetjes en vooral de adresjes waar je het zoal kunt krijgen. Je hoeft er niet eens voor naar Frankrijk want Mireille weet in Nederland ook goed haar weg naar de Franse winkeltjes en evenementen te vinden. Natuurlijk gaat ze ook naar Frankrijk en weet mij steeds weer te boeien met haar Franse avonturen.

Het boek dat ik gewonnen heb heet ‘Haring aan de Seine’ van Marjoleine Oppenheim-Spangenberg. Het is een autobiografisch boek over Marjoleine Oppenheim uit de periode dat ze samen met haar vriend in de jaren 80 van de vorige eeuw naar Parijs trekt om daar een bestaan op te bouwen. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. De Fransen hebben een bijzondere manier van communiceren en je bent maar zo niet geaccepteerd als nieuwe inwoner van Frankrijk. Het lukt hen ondanks de inburgeringsproblemen toch een goed bestaan op te bouwen.  De schrijfster laat je van begin tot het einde meelezen/beleven wat er op hun pad komt tijdens de 15 jaar dat ze er geleefd en succes gehad hebben.

Als je ook maar een klein beetje Francofiel bent dan is dit boek echt een must. Er komen passages in voor die je direct zult herkennen. Een boek om mee te nemen op vakantie en zeker als je naar Frankrijk gaat. Het boek boeide mij bijna direct. Eerst dacht ik een meisjesboek in handen te hebben maar al snel veranderde het in een volwassen verhaal over relatie, leven en succes hebben in Frankrijk met alle te nemen Franse hindernissen.

P.s. Kijk en lees ook mee op mijn Facebookpagina zodat je geen blog, foto, haiku of hersenspinsel meer mist. Vind ik leuk!!!

Auteur: AnneMarie

Sporten en bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig, maar hoe pas je dat in naast de taken die je door te leven hebt gekregen.

4 thoughts on “Boek: Haring aan de Seine

  1. Wat een goeie tip. Deze Francofiel zal het zeker gaan lezen 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Geen boek wat mij trekt, maar wel leuk dat je hem gewonnen hebt. Toevallig heb ik vandaag ook weer een “gratis” boek gekregen, de enige tegenprestatie is dat ik er een recensie over moet schrijven binnen een bepaalde tijd……………… heerlijk om zo aan mijn boeken te komen 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

