Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Putlucht

6 reacties

Zondag waren vrienden van ons op visite die, net als ik, allebei de 4-daagse hebben gelopen. Denk nu niet, oh daar heb je haar weer met d’r 4-daagse. Even door lezen want dit gaat interessant worden.

DSC_0703

Zoals gezegd, zij hebben ook de vierdaagse gelopen (zitten ook in onze wandelclub) en waren vrijdagavond met een enorme bult stinkwas thuis gekomen. Bij hen was de was keer twee vergeleken bij mij, dus je kunt wel bedenken wat voor luchten dat gaf. Het was zo erg geweest dat ze dezelfde avond de boel nog in de wasmachine gegooid had om die vreselijke putlucht kwijt te raken.

DSC_0707Er is een vrij simpele manier is om deze stinkende sportwas schoon te krijgen. Simpel, goedkoop en zonder al te veel moeite. En het heet AZIJN. AZIJN toevoegen aan het wasmiddel en met het hele programma mee laten draaien, zo simpel kan het zijn. Doe het wasmiddel in de daarvoor bestemde bakje van de wasmachine  en voeg gelijk een paar flinke scheuten WITTE AZIJN toe om vervolgens het programma wat je normaal gewend bent te gebruiken voor de sport- en/of kleding was te laten draaien. Het moet wel WITTE AZIJN zijn omdat de natuur (bruine) azijn vlekken op de kleding  kan veroorzaken. HG heeft een poeder wat te gebruiken is tegen de stinklucht van sportkleding maar met azijn bereik je het zelfde en is bovendien goedkoper.

Azijn dood de bacteriën die de vieze luchtjes in (sport)kleding veroorzaken. Om die reden is het ook goed te gebruiken voor de normale kledingwas. Heb je nu maar één kleding stuk wat stinkt zet dit enkele kledingstuk een nacht in een emmer met water en azijn om het de volgende ochtend bij de normale kleding was in de machine te stoppen. Het is aan te raden om de sportwas iedere keer met azijn te wassen zodat de bacteriën niet telkens weer de kans krijgen om te gaan groeien. De scheuten azijn moeten wel bij het wasmiddel in het daarvoor bestemde bakje van de machine zodat de was na het wassen goed uitgespoeld wordt door de wasmachine.

Nog een klein aandachtspuntje, gebruik NOOIT wasverzachter bij de sportwas. Wasverzachter brengt namelijk een dun afsluitend laagje aan over de kleding en dat is bij sportkleding zeker niet gewenst. Door dit laagje gaat het ademend vermogen van het textiel verloren. Sportkleding is juist ontworpen en ontwikkeld om te ademen tijdens het sporten. Bovendien, azijn maakt evenals wasverzachter de was iets zachter en iets kreukherstellend maar dan op een natuurlijke manier. De wasverzachter is goed achterwege te laten als je azijn gebruikt tijdens het wassen. Tegenwoordig was ik al mijn kleding met wasmiddel en azijn, niet alleen de sportwas maar ook de rest van de kleding en het bevalt prima. Het is goedkoper en bovendien beter voor de wasmachine en het milieu.

P.s. Kijk en lees mee op de Facebookpagina Bewegen en nog veel meer zodat je geen blog, foto, haiku en hersenspinsel mist. Vind ik leuk!!!

 

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

6 thoughts on “Putlucht

  1. Doe ik ook vaak. Werkt heel goed.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik zet het meestal in een emmer en was het dan mee. Werkt perfect, ik moet ook altijd wel lachen om al die dure middeltjes die je in de supermarkt ziet staan. … Kom ik aan met mijn flesje azijn van een paar centen!

    Liked by 1 persoon

  3. ik heb dan wel geen sportkleding maar wel andere was dat kan stinken…
    wasverzachter gebruik ik nooit omdat ik daar allergisch voor ben maar azijn werkt net zo goed en haalt niet alleen geur weg maar maakt statische kleding ook weer normaal.

    Like

  4. Hé. wat grappig, ik was mijn was inderdaad ook alleen met wasmiddel en witte azijn.
    Dit is eigenlijk ontstaan omdat ik allergisch ben voor geurstof. Ook mij bevalt het prima.

    Liked by 1 persoon

  5. Azijn dus. Ik heb hier zo’n oma weet raad boekje en daar komt azijn ook heel vaak in voor. Maar dit lijkt me een mooie tip. Ik ga het meteen in de praktijk brengen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

