Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Met de Waterbus

9 reacties

P1080443Waterbus, ik had nog nooit van het woord gehoord maar als je ervoor staat begrijp je direct wat het betekent. Mocht je eens wat anders willen, ga dan varen van Rotterdam naar Dordrecht met de waterbus. Wacht niet te lang om de dood eenvoudige reden dat het nu nog mooi weer is en met mooi weer op het water zitten is velen malen leuker dan straks met grijs en vochtig weer.

Bij een vorig bezoek aan Rotterdam zagen we dat P1080450je je onderaan de Erasmusbrug met de boot mee kunt. Varen is altijd leuk en zeker met goed weer is dus dat hebben we eens nader onderzocht. Spido biedt rondvaarten aan in de havens van Rotterdam maar wij zijn begonnen met de waterbus. Het woord waterbus laat bij mij idyllische beelden en gedachten naar boven komen. Eens zien of dat in werkelijkheid ook zo is. 

De waterbus is eigenlijk openbaar vervoer op het water. Je zou het een veerpont kunnen noemen maar met de waterbus ga je de Nieuwe Maas op en niet overheen. Idyllisch is daarom niet direct het juiste woord voor dit vervoer maar genoten hebben we wel.

P1080462Voetgangers maar vooral fietsers maken gebruik van deze dienst. In de zomer kun je op die manier makkelijk uitstapjes maken met de fiets. Via Rotterdam-Erasmusbrug vaar je via o.a. Krimpen aan de IJssel, Ridderkerk, Alblasserdam, H.I. Ambacht, Papendrecht naar Dordrecht-Merwekade. Uitstappen en op de fiets je reis voortzetten om vervolgens weer een aanlegplaats op te zoeken en verder of terug te gaan met de waterbus, het kan allemaal.

Op en langs het water zijn duizend en één dingen te zien. Scheepswerven, mooie huizen, mooie waterkanten, vrachtschepen, cruiseschepen, je blijft kijken. Kinderdijk is vanaf de boot te zien, tenminste als het riet niet te hoog staat. Welke kade het dichts bijzijnde bij Kinderdijk is me ontgaan. Kijken, fotograferen en alles voorbij zien komen. We hebben vanaf Rotterdam een uur achter op het dek gestaan om ons fotokaartje vol te schieten.

P1080591Als je aankomt op de Merwekade in Dordrecht heb je de restaurantjes voor het kiezen. Eerst koffie drinken voordat je verder gaat. Dordrecht hadden we al eens bezocht, daarom hadden we nu voor een wandeling rondom Dordrecht gekozen. Wel met de stad als eindpunt natuurlijk.

Nadat we in Dordrecht wat gegeten hadden zijn we met de waterbus weer richting Rotterdam gegaan. Op de terugweg ben ik er bij gaan zitten en heb heerlijk een uurtje met muziek op mijn hoofd vanaf het binnen dek alles bekeken waar we aan voorbij voeren.

Rotterdam heeft op vrijdagavond koopavond zodat we vanaf de boot ook nog de gezelligheid van de koopavond mee konden pikken. De avond was al wat frisser aan het worden wat de wandeling door de stad naar het station heerlijk veraangenaamde.

Neem wel de tijd voor dit uitstapje. Het varen alleen al neemt de nodige tijd in beslag. Rotterdam en Dordrecht zijn beiden de moeite waard om te bekijken. Mocht je ergens blijven plakken dan kom je niet direct in tijdnood. De tussenliggende plaatsen zijn natuurlijk ook leuk om aan te doen maar je moet kiezen. Daar is simpelweg niet genoeg tijd voor op één dag. Dat is misschien iets voor volgend jaar en dan met de fiets.

P1080447

P.s. Vergeet niet de Facebookpagina Bewegen en nog veel meer te volgen. Vind ik leuk!!! 

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

9 thoughts on “Met de Waterbus

  1. Ik mag altijd graag in de buurt van de aanlegplaats zitten en over het water kijken. Laatst begon een route die ik wilde fietsen daar en bedacht ik me al dat ik eens met die bus moest.

    Liked by 1 persoon

    • Water heeft voor ons Hollanders een enorme aantrekkingskracht. Ik krijg er nooit genoeg van. Misschien ook wel omdat we op de Veluwe wonen. Wij gaan dan naar onze meren of naar de Rijn of Maas en Waal. Vandaag nog via Enkhuizen naar Hoorn gefietst, langs het water. Met een OV fiets. Zere kont maar dat heb ik altijd.

      Like

  2. Wat leuk dit AnneMarie…. jaren (eeuwen) geleden zat ik ooit op de spido maar daar herinner ik me nog maar heel weinig van…. ik kom zelden daarginder maar als ik er weer eens ben zal ik me deze post vast herinneren en wie weet maak ik deze tocht dan ook wel …

    lieve groet en fijn weekend.

    Liked by 1 persoon

  3. Ja, de waterbus, als Rotterdamse ken ik die maar al te goed.
    Trouwens, voor kinderdijk moet je wel een keer overstappen.
    Fijn dat jullie er zo van genoten hebben.

    Liked by 1 persoon

  4. Pingback: Vlaai met kersenpecannotenvulling | Bewegen en nog veel meer

  5. Ja leuk dat je er ook een blog over geschreven heb. Ik woon er natuurlijk relatief dichtbij dus stap dan ook regelmatig bij andere plaatsen uit om verder te gaan fietsen.

    Liked by 1 persoon

    • Ik moest ook gelijk aan je denken toen ik Krimpen aan de Lek zag. Wel erg leuk om in jouw habitat rond te struinen en toch ook gelijk een beeld te hebben omdat jij er vaak over schrijft. Erg leuk was dat. Geloof dat jij net een paar dagen weg was rond die.tijd.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

