Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Eetgewoonten en -zonden ondanks de sport.

1 reactie

Tja, wat ik eet bij dit actieve leven? Om met de deur in huis te vallen, ik laat er niets voor staan maar ik moet wel zeggen dat mijn manier van eten niet spectaculair is, eerder een beetje saai. Ik eet veel groente en de laatste tijd weer meer fruit. Een klein stukje vlees met aardappels en meestal één keer in de week iets van pasta of rijst. Daarnaast eet ik met de lunch speltbrood sinds dat op de markt is. Speltbrood omdat dat iets lichter verteerbaar is dan volkorenbrood en omdat ik lange tijd last van mijn darmen heb gehad ben ik overgegaan op speltbrood. ‘s-Morgens als ontbijt eet ik een mueslipapje met sojayoghurt.

dsc_1743Wat een zonde is, is mijn verslaving aan zoetigheid. Gebak, lekkere koeken, koekjes, chocolade en vooral witte chocolade, ik kan er geen genoeg van krijgen. Suiker is niet direct het beste voer voor sporters of een actief leven, ik probeer het te minderen. Je hebt weliswaar koolhydraten (suikers) nodig om te presteren of gewoon je werk te kunnen doen maar dat kun je dan beter uit brood, fruit en groente halen. Ik probeer zo min mogelijk te snoepen maar dat is erg lastig als je ook nog van bakken houd.

Daarnaast zijn eiwitten heel belangrijk. De meeste mensen krijgen voldoende eiwitten binnen. Als je normaal eet kom je aan eiwitten niets tekort maar doe je aan duursport dan kun je wel wat extra’s gebruiken. Eiwitten helpen je sneller herstellen na langdurig sporten. Eiwitten zitten in vlees, half volle melk, kwark, yoghurt, kaas enz. Alles wat van melk gemaakt is bevat veel eiwitten. Vlees en vis bevatten eveneens veel eiwitten. Het is wel verstandig om dan het onbewerkte vlees te nemen. En ons al oude bekende eitje mag natuurlijk ook niet missen in deze rij.

Een zakje chips op zijn tijd wil er bij mij ook altijd wel in. Oké ik weet dat je beter noten en zaden kunt eten omdat deze onverzadigde vetzuren bevatten.  Mijn zakje chips bevat verzadigde vetzuren maar ook dat kan ik zo af en toe niet laten om daar eens lekker van te snoepen. We hebben wel altijd nootjes in huis voor de e.v. lekkere trek maar ik grijp toch zo af en toe de verkeerde dingen om te snacken. Feit is wel dat je van de noten minder eet dan van chips, je zit er sneller vol van.

Vervolgens vind ik het heerlijk om een glaasje rosé te drinken. Zomer en winter door. Het maakt me niet uit of het nu warm of koud is. In de winter drink ik wat zwaardere rosé en in de zomer van die lekkere lichte.  In het weekend en op woensdagavond, de week moet tenslotte doorgezaagd worden, natuurlijk onder het genot van een glaasje rosè. Het gebruik van (veel) alcohol staat een actief leven in de weg en is ook niet super gezond. Dus niet iedere dag aan de drank.

Dit is globaal wat ik eet in een week. Uit eten doen we niet veel waardoor het iets makkelijker gaat de goede eetgewoonten aan te houden. Buitenshuis eten geeft meer verleiding om net dat te kiezen wat eigenlijk niet de beste voeding is.

De volgende keer vertel ik wat ik aangepast heb aan mijn voeding om zo fit mogelijk te worden en wat ik wel en niet eet voor en na hardloopevenementen en lange wandeltochten.

dsc_1078

P.s. Kijk en lees ook mee op de Facebookpagina Bewegen en nog veel meer.

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

One thought on “Eetgewoonten en -zonden ondanks de sport.

  1. Pingback: Eet dagboek van een druktemaker | Bewegen en nog veel meer

Geef een reactie

