Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Z.O.Z. ‘Erbarme dich’

13 reacties

NPO Radio 4 heeft 10 t/m 14 oktober Hart & Ziel dagen waar de top 300 van de meest populaire klassieke muziek ten gehore worden gebracht. Aanstaande maandag gaan ze van start van ‘s-morgens 7.00 tot ‘s-avonds 19.00 uur. Diverse gastpresentatoren gaan het programma presenteren waaronder o.a. Floris Kortie van Podium Witteman. Vrijdag, de laaste dag wordt er uitgezonden vanuit Tivoli in Utrecht. Daar zal worden afgeteld tot nr. 1 en diverse stukken live gespeeld. De lijst is al bekend en wat niemand verbaasd is de nr. 1. De ‘Mattheüs Passion’ van J.S.Bach.

Eén gedeelte van de Mattheüs Passion is wel heel geliefd namelijk het ‘Erbarme dich’ wat veel lijkt op het ‘Ich habe genug’.  De ‘Mattheüs’ wordt gezongen op teksten uit het Evangelie volgens Mattheüs. de letterlijke tekst van het lijdensverhaal (grotendeels)

Het ‘Erbarme dich’ klinkt als Petrus zicht bewust wordt van wat hij gedaan heeft. Hij heeft Jezus verloochend, zelfs 3 maal. Door deze bewustwording en zijn uiting door middel van tranen mag hij om vergiffenis vragen waarna het ‘Erbarme dich’ klinkt.

Maaten Engeltjes en de Nederlandse Bachvereninging – Erbame dich.

Erbarme dich                                                                         Heb medelijden
Mein Gott                                                                              Mijn God
Um meiner Zähren willen                                                 Omwille van mijn tranen
Schaue hier                                                                           Zie toch
Herz und Auge weint vor dir                                                   Hart en ogen wenen
Betterlich                                                                                Bitter om U

Van 12 tot 18 oktober zal er een Hart & Ziel programma zijn bij AVRO-TROS op NPO 2 waar Tijl Beckand op zoek gaat naar de verhalen achter de muziek uit de Hart & Ziel lijst. NPO 2 na nieuwsuur rond 22.50 uur.

Bron: diverse internet site’s. NPO-Radio 4, Wikipedia en Aart van Zoest. Plus een klein beetje van mijzelf.

Voor meer zwijmels op zaterdag kijk bij Marja.

Kijk en lees ook mee op de Facebookpagina de andere AnneMarie. Zou ik leuk vinden.

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

13 thoughts on “Z.O.Z. ‘Erbarme dich’

  1. Wat een prachtig stem. Als de engeltjes. Dank voor je bijdrage.

    Liked by 1 persoon

  2. Prachtig nummer, al ben ik geen fan van klassieke muziek. Mooie stem.

    Liefs Frederique

    Liked by 1 persoon

  3. Prachtig en om heel stil naar te luisteren

    Liked by 1 persoon

  4. Prachtig! Bach is de grootste. En, waarschijnlijk ken je het wel, Buxtehude, waar Bach het vak mede van geleerd heeft, is ook schitterend.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik zou weleens willen dat ik hier het geduld voor had om naar te luisteren.

    Liked by 1 persoon

    • Misschien als je meer komt te weten over J.S. Bach (en vele klassiekers) dat je begrijpt wat de muziek voor hen in die tijd heeft betekend en waarom ze het schreven zou je het kunnen leren waarderen. De componist vertelt vaak een verhaal via zijn muziek, als je daar dan met aandacht naar luistert zul je je verbazen over de klanken en tonen die ze bedacht hebben om dat verhaal te vertellen.

      Like

  6. Ik begon met tegenzin te luisteren. Vroeger was klassieke muziek goed om mij gillend te doen vluchten, maar langzamerhand is dat veranderd, ofschoon ik het zelf zelden zou kiezen. Ja, de 4 jaargetijden van Vivaldi misschien, vooral de Lente. Nigel Kennedy.
    En het enige dat ik nog mooi en indrukwekkend vind uit mijn kerkse periode, is het (vrije) orgelspel (als er geen amateur speelt) en koorzang, wat me herinnert aan mijn moeder. De textuele inhoud, nee, daar kan ik niets meer mee.
    Deze opname begon ik muzikaal mooi te vinden, maar het wringt bij mij tussen de pure muzikaal opgeroepen emoties en de tekst over het lijdensverhaal van Jezus, dat volgens sommige wetenschappelijke inzichten “plagiaat” zou zijn van oudere verhalen.
    Allemaal nogal dubbel dus. En gelukkig is men gestopt met het castreren van jonge zangers…

    Like

  7. Klopt allemaal wat je schrijft maar als je dan bedenkt dat Bach een ware predikant was en overtuigd van zijn geloof en dit dmv zijn muziek uitdroeg mag je er toch zonder rancune van genieten. In die tijd wisten ze natuurlijk niet zoveel als tegenwoordig. Ik bewonder zijn talent en muziek enkel en alleen al omdat zijn muziek formidabel is en geschreven in de overtuiging van zijn geloof.

    Like

  8. prachtige muziek hij zingt het zooo goed!

    Liked by 1 persoon

  9. Klassieke muziek is als wijn; die moet je ook leren waarderen en het bocht laten staan op den duur.
    Ik hoor deze tijdens de F1 Japan op de vroege zondagochtend.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

