Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Z.O.Z. Tante uit Den Haag

15 reacties

Deze week, van maandag tot en met vrijdag was het de ‘Hart en Zieldagen’ op NPO-4. Wat ik eigenlijk nooit doe is de hele week klassieke muziek luisteren maar deze week was een uitzondering.  Bij één van de werken die langs kwamen moest ik opeens weer aan mijn (overleden) Tante denken.

In 1984 kwam de film ‘Mozart’ uit wat een groot succes bleek te zijn. De film heeft diverse filmprijzen binnen gehaald en bleek in Nederland eveneens goed aan te slaan.

Rond die tijd zaten wij midden in de kleine kinderen waardoor het eigenlijk een beetje langs ons heen ging totdat Tante uit Den Haag tijdens een kopje thee uit haar dak vloog over de film. Tante zong niet geheel onverdienstelijk en had de film samen met vriendinnen eens goed bekeken.

Ze was zeer verbolgen over de manier waarop het leven van ‘Wolfgang Amadeus Mozart’ verteld werd in de film. Het zou een irritant, verwend en op een voetstuk geplaatst wonderkind zijn dat op latere leeftijd qua karakter niet zo’n aangenaam mens geworden was.

Dat was voor ons DE reden om ondanks onze drukke bezigheden de film toch maar eens te gaan kijken. Het is jammer maar het verhaal komt natuurlijk wel ergens vandaan. Het zal niet helemaal waarheidsgetrouw geweest zijn maar het was wel degelijk een bijzonder kind en later man.

Elk mens heeft zijn eigenaardigheden. ‘Mozart’ had er misschien iets meer of wat andere, hij heeft ons wel heel bijzondere muziek na gelaten.

Het Piano Concert nr. 23 in A Mojor, Adagio is een rustig,  ingetogen stuk wat je in gedachten laat verzinken om stil te luisteren naar dit prachtige gedeelte uit het Pinanoconcert nr. 23 van Wolfgang Amadeus Mozart.

Voor meer Zwijmels op zaterdag kijk bij Marja

 

Kijk en lees ook mee op de Facebookpagina de andere AnneMarie. Zou ik leuk vinden.

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

15 thoughts on “Z.O.Z. Tante uit Den Haag

  1. Heel mooi en rustgevend. De film heb ik niet gezien, maar ik kan me de verontwaardiging van je tante voorstellen. Zij had een heel ander beeld van Mozart.
    Dank voor je bijdrage.

    Liked by 1 persoon

  2. Wát hij ook geweest mag zijn zijn muziek brengt rust

    Liked by 1 persoon

  3. Inderdaad rustgevende muziek. Mozart zal in zijn hoofd veel met zijn muziek bezig geweest zijn, en er niet tegen gekund hebben uit zijn concentratie gehaald te worden, en dat komt onaangenaam over op de omgeving. Dat hebben meer kunstenaars, sommige schrijvers staan er ook bekend om. Het zal bij de een wat erger zijn dan de ander…

    Liked by 1 persoon

  4. zijn oeuvre is waar we het nu meer moeten doen en dat vind ik geen straf 😉

    Liked by 1 persoon

  5. ik mag graag af en toe naar klassieke muziek luisteren

    Like

  6. In de zomer luister ik minder klassiek. Te druk denk. Ik luister er graag met aandacht naar, dat lukt me beter in de winter. Het klassiek is wel mijn favoriete genre.

    Like

  7. In die film leek hij een man/jongen die obsessief met alles bezig was, vooral met zijn muziek. Aan waanzin grenzende obsessie. Tom Hulce is daar bekend door geworden die rol.
    Zijn muziek is na zoveel eeuwen nog steeds briljant. Dank je voor je keus.

    Liked by 1 persoon

  8. Ik ben niet zo van de klassieke muziek hoewel ik het soms wel kan waarderen. Weet er ook niet heel veel van af moet ik zeggen. Zulke begenadigende mensen moeten misschien wel “anders” zijn om dit soort muziek die nog steeds gebruikt wordt te kunnen maken.

    Liked by 1 persoon

  9. Ik ben nu wel benieuwd naar deze film. Hij is eigenlijk aan mij voorbij gegaan.

    Liked by 1 persoon

  10. Als je van klassieke / Mozart houdt is het een aanrader. Het slot is tragisch vooral omdat hij nu op handen gedragen wordt. In een heerlijk herfst weekend lekker de kaarsjes aan en Mozart kijken. 👌 👌 👌

    Like

  11. Er is een foto van mij als peuter met koptelefoon, waaruit Mozart weerklinkt, haha !

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

