Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Z.O.Z. Nimrod

17 reacties

Elke 2e zondag van november houden de Engelsen in Londen een indrukwekkende herdenking ‘Remembrance Day’. Deze herdenking is ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de 1e Wereldoorlog. Ieder jaar kijken wij op de BBC en zijn ook ieder jaar weer onder de indruk van deze plechtigheid.

Waarom Nimrod ieder jaar gespeeld wordt heb ik niet kunnen achterhalen. De Engelse componist Edward Elgar  heeft de compositie opgedragen aan zijn vrienden, dat zou een reden kunnen zijn, vrienden. Elgar is in 1899 overleden vóór de eerste Wereldoorlog uitbrak. Het stuk kan daarom niet voor deze gelegenheid gecomponeerd zijn. Echter vrienden, overleden in die vreselijke 1e wereldoorlog. Een bewuste keuze van de Engelsen?

Voor meer zwijmels kijk bij Marja

Edward Elgar – Nimrod

Ps. Kijk en lees ook mee op de Facebookpagina de andere AnneMarie. Zou ik leuk vinden.

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

17 thoughts on “Z.O.Z. Nimrod

  1. Mooie muziek bij zo’n herdenking.

    Liked by 1 persoon

  2. Interessante theorie!

    Liked by 1 persoon

  3. Het mooie van zwijmelzaterdag is dat je zomaar, hou oud of jong je ook bent, van de ene generatie in de andere valt en van uitbundige vrolijkheid in diepe ernst.
    fijne zwijmelzaterdag

    Liked by 1 persoon

  4. Indrukwekkend altijd, zo’n groot blazersorkest. Ik hoorde trouwens iets als achtergrondgeluid dat ik niet kon thuisbrengen: het leek wel of er mussen in de buurt van de microfoon zaten…

    Liked by 1 persoon

  5. Wat een mooie inzending!
    En de info is zeker interessant…

    Liked by 1 persoon

  6. Geweldig indrukwekkend, dit was ff echt genieten, ben blij dat je mij hier iets leert

    Liked by 1 persoon

  7. Gek hè. Iedereen heeft gewoon zijn eigen interesses en zo leer je weer van elkaar. Goed weekend

    Like

  8. Heb ook nog even gezocht naar het waarom van juist dit stuk. Nog geen bevredigend antwoord gevonden.
    Het meandert mooi door.

    Liked by 1 persoon

  9. Bedankt dat je Nimrod even liet horen 🙂 Ik heb dit stuk heel veel bij andere herdenkingen met het orkest waar ik in speel gespeeld.
    In de blaasmuziek wereld is dit een van de bekendste werken die bij herdenkingen gespeeld word. En ja, Elgar was een Engelsman dus hoort dit stuk erbij.
    Denk maar eens aan 4 mei hier, in Amsterdam word eigenlijk altijd het stuk van Rob Goorhuis gespeeld tijdens de herdenking.
    Dat zijn tradities die er ingeslepen zijn en wat men op een gegeven moment aan die speciale herdenking gaat koppelen.
    Ik denk dat dat de enige reden is waarom het elk jaar gespeeld word.

    Liked by 1 persoon

  10. Wat leuk dat je het zo goed kent. Een erg mooi stuk. Het is gewoon stemmige muziek en ik kan me indenken dat het om die reden zo gegaan is zoals je schetst. Dank je voor de uitleg. Ben vaak nieuwsgierig naar de achtergrond van veel muziek.

    Like

  11. Indrukwekkend, heel mooi.

    Liefs Frederique

    Liked by 1 persoon

  12. Impressionant. Dank om delen, AnneMarie !

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

