Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Anti-pronatieschoenen

8 reacties

Hoe ver moet je gaan met het corrigeren van een vermeende loopafwijking? Inmiddels weet ik het antwoord niet meer.

Mijn wandel- en hardloopschoenen zijn beide anti-pronatieschoenen. Grofweg gezegd corrigeren zij het naar binnen lopen van mijn voeten. Als de voeten niet gecorrigeerd worden zou dat de garantie op blessures zijn. Maar helaas, die blessures heb ik nu ook maar dan aan de buitenkant van mijn been(en) en knie(ën). Links meer dan rechts maar toch ze zijn er.

Tijdens de 4-daagse liep ik al helemaal niet lekker. De spieren aan de buitenkant van mijn onderbenen deden pijn en ik had het gevoel dat ik niet meer wist hoe ik mijn voeten neer moest zetten. Voor mijn gevoel liep ik op de buitenranden van mijn voeten omdat de binnenkant van de schoenen en voeten ook niet lekker aan voelden.

Vorige week woensdag ben ik voor het eerst na de feestdagen/vakantie weer gaan hardlopen en na ongeveer 3 km. was het bingo. De buitenkant van mijn linkerknie deed zo vreselijk pijn en na nog een paar meter hadden mijn spieren aan de buitenkant van het been er ook geen zin meer in. Ik kon niet meer lopen. De pijn herkende ik wel maar meestal speelde die pas na ongeveer 10 km. en niet zo heftig op en dan zat de training er meestal op. Nu was het binnen 3 km. al foute boel.

Ik had het helemaal gehad met die blessure en dacht ik kap ermee. Dat had ik gedacht. Lotte was het daar totaal niet mee eens, dus ze stuurde me min of meer weer naar de fysiotherapeut. (Ik was er echt mee gestopt).

Door al die correctie’s in mijn schoenen heb ik mijzelf een andere loop aangeleerd om die rare bobbels in mijn schoenen te ontwijken. Dat idee heb ik er zelf over. Ik loop nu eigenlijk met of zonder sportschoenen op de buitenranden van mijn voeten.

Vandaag weer eens naar de fysiotherapeut. Na enkele testjes, bekijken van mijn loopje en mijn verhaal kon hij zich enigszins wel vinden in mijn theorie. Hij denkt dat de anti-pronatieschoen net even iets teveel corrigeert. Het correctiegebied rondom mijn hakken moet kleiner, plus dat hij me weer normaal moet leren lopen.

Zo, daar ben ik dus mooi klaar mee. Andere schoenen maar dat is niet zo erg want daar was ik toch aan toe plus opnieuw leren lopen.

Morgen wordt ik in de Runnersworld Winkel verwacht en dan gaan we samen kijken wat en welke schoen nu precies met mijn voeten doet. Het zit er dik in dat het een andere schoen gaat worden dan ik vanaf mijn eerste vierdaagse en Start to Run cursus gebruik.

Niemand had kunnen voorzien dat ik door die anti-pronatieschoenen mijn manier van lopen aan zou gaan passen. Maar ik baal er wel van. Ik had bijna mijn hardloopschoenen aan de wilgen gehangen en de 4-daagse wilde ik dit jaar ook maar een keer overslaan.

Ik vraag me nu af of er meer mensen een ervaring als deze hebben gehad. Ik wil het graag van jullie willen horen. Wat is bij jouw de oplossing geweest en werkt die oplossing nog steeds?

DSC_3050 (1)

 

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

8 thoughts on “Anti-pronatieschoenen

  1. Ik ben geen hardloper maar liep naar binnen met rechts en had een ontstoken achillespees links. Ik heb zooltje aan laten meten beste keuze ever!

    Liked by 1 persoon

  2. ik kan je hierin niet helpen hopelijk krijg je straks een oplossing voor je probleem

    Liked by 1 persoon

  3. Ik loop ook op anti pronatie schoenen.
    Een paar jaar geleden kreeg ik na het aanschaffen van nieuwe schoenen last van mijn linker achillespees, en een week later ook de rechter. Ik vond dat heel raar, vooral omdat ik eigenlijk zelden blessures had. Ben toen weer op m,n oude schoenen gaan lopen, en de klachten verdwenen weer. Terug naar runnersworld, weer filmpjes van de voetlanding bekeken en wat bleek: te veel correctie! Voet bleef helemaal recht. Teveel correctie is dus niet goed. Dat naar binnen kantelen van je voet heeft denk ik ook een soort dempende functie.
    Ik heb de schoenen destijds in kunnen ruilen, en daarna geen last meer gehad.
    Sindsdien kijk ik altijd zelf mee op het filmpje, en kies zelf voor de schoen met een beetje correctie, maar niet te veel.
    Succes!

    Liked by 1 persoon

    • Dank je voor je advies. Ik denk zelf dat ze iid teveel corrigeren. Voor mijn gevoel loop ik nu met O benen als een voetballer wat ik nooit gedaan heb. Toen ik de klachten kreeg had ik achteraf gelijk nieuwe schoenen aan moeten schaffen. Ben bang dat ik nu veel te lang ermee door gelopen ben.

      Like

  4. Pingback: Nieuwe schoenen | Bewegen en nog veel meer

  5. Pingback: Wandeltrainingen gestart | Bewegen en nog veel meer

  6. Pingback: Top of een flop, 4 – daagse Nijmegen? | Bewegen en nog veel meer

Geef een reactie

