Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

De kogel is door de kerk

26 reacties

Na een week van wikken en wegen heb ik de beslissing genomen. Ik ga 30 km. lopen met de 4-daagse. Tijdens de wandeltocht in Amsterdam werkte mijn knie totaal niet mee. (Heb er niets over geschreven) Na 10 km. had ik het gevoel dat het wel eens een zware tocht kon worden en na 13 km. wilde ik het liefst stoppen met wandelen. Maar ja, dat is niet simpel, ver weg van het openbaar vervoer en van de openbare weg hoe ga je dat aanpakken? Vaak kun je niet veel meer dan gewoon door lopen tot een EHBO post of als die er niet is strompelend door naar de finish. Bovendien wanneer je voorzichtig door blijft lopen lukt het vaak nog wel maar ga niet ergens eens poosje zitten want dan kun je het wel op je buik schrijven. Met pijn, stijf en stram van het zitten valt het om de drommel niet mee om weer op gang te komen. Afijn, ik heb de finish gehaald.

Nadat we bij onze zoon vertrokken en een klein stukje naar de tram liepen werd m’n knie helemaal stijf. Lopen was bijna niet mogelijk. Als ik m’n knie boog leek het alsof alle pezen en spieren af wilden knappen, best wel eng eigenlijk. We zijn zonder brokken thuis gekomen.

Fysio was toch wel een beetje boos omdat ik 20 km. had gewandeld. Maar ja anderhalve week daarvoor had ik nog 15 km. met neef gelopen en dat was goed gegaan. Waarom die 20 km. dan niet wilde? Vertel het me maar.

Maar dat is niet alles waarom ik tot deze beslissing ben gekomen.

Een paar weken daarvoor had ik op vrijdag aan het einde van de middag met oud-collega’s een wijntje gedronken ton ik ineens enorme buikpijn kreeg. Het zakte na een paar uur wat af maar het bleef zeuren en gevoelig in de bovenbuik.  Zou het van de borrelhapjes komen? Je wilt altijd een oorzaak weten. De zondagavond daarna weer hetzelfde verhaal. Nu heb ik al jaren last van spastische darmen maar dit leek me iets anders en fijn was het niet. Ik herkende het wel enigszins, ik wel vaker van dit soort pijnscheuten maar zo’n pijn als dat weekend was me onbekend. Een bezoekje aan de huisarts leek me verstandig, dit voelde niet goed.  Om een lang verhaal kort te maken, galstenen. Die zullen we er wel eens eventjes voor u uit halen mevrouwtje. De planning voor de operatie is nog voor Pasen.

Door de knieproblemen loop ik al achter op het trainingsschema voor de 4-daagse en nu komt er ook nog een (kleine) operatie tussendoor. Het wordt wel spannend of ik in juli klaar ben voor de 4-daagse.

Afgelopen zaterdag heb ik bij één van de 30km. lopers geïnformeerd of ze het erg zou vinden als ik met hen mee zou lopen. Pfff, ze had er gelukkig geen problemen mee. Ze vond het zelfs gezellig als ik met haar en de rest van de 30 km. lopers mee zou lopen.

14 dagen na de operatie mag ik weer rustig, opbouwend gaan sporten. Inmiddels zijn we dan ergens halverwege in mei beland en moet ik eigenlijk opnieuw beginnen met trainen. Veel te weinig tijd om goed voor te kunnen bereiden voor 4 x 40 km. voor de 4-daagse. Of 30 km. haalbaar is? Ik weet het niet. Ik ga niets forceren maar doe wel mijn stinkende best.

P.s. Het hardlopen heb ik een paar weken geleden  al on hold gezet. In september ga ik nadenken of ik nogmaals aan hardlopen begin. Voorlopig hou ik het even rustig wat hardlopen betreft.

P1050198 1

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

26 thoughts on “De kogel is door de kerk

  1. Niet leuk galstenen, balen, sterkte!

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een pech! Veel sterkte en een voorspoedig herstel gewenst!

    Liked by 1 persoon

  3. Oeff arme jij….. afgezien van het wandeldeel in het verhaal herken k de rest wel…. mijn galblaas ging er (totaal onverwacht) op kerstavond uit…. Ik hoop, en wens jou van ♥-e toe, dat je zonder dat orgaan naderhand ‘lekkerder’ leeft… achteraf gezien heb ik gezegd, dat dat ‘kreng’ er dus al veel eerder uit had moeten gaan maar ja… altijd in de richting van mijn spastische darmen gedacht … let naderhand wel op je voeding… pas op met kruiden en vet…

    Verder wens ik je uiteraard een spoedige beterschap zodat het wandelen, en wellicht zelfs ook het hardlopen, jou dan weer alle plezier van de wereld kan verschaffen.

    Liked by 1 persoon

  4. Wat een ellende en zeker als je er niks mee kan doen. Wens je heel veel succes alvast.

    Liked by 1 persoon

  5. Nou dat is het stapeltje compleet! Wat rot, die galstenen. Gelukkig is dat goed te verhelpen. Die knie is ook niet fraai. Goed dat je de knoop hebt doorgehakt. Sterkte! Lieve groet ☉

    Liked by 1 persoon

  6. Pingback: Nesteldrang | Bewegen en nog veel meer

  7. oh ik heb volgende week dezelfde operatie ! mijn galblaas crisis heeft aangegeven dat ze eruit moet. volgende week dinsdag…

    veel goede moed en een goed herstel gewenst!

    Liked by 1 persoon

  8. Ik ben heel benieuwd hoe het met je gaat?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

