Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Nesteldrang

6 reacties

Bijna iedere zwangere vrouw vertoont in de laatste weken van haar zwangerschap nesteldrang. Zelfs mannen kunnen er last van hebben. Aangestoken door hun vrouw gaan ze doen ze spontaan mee met klussen en verzamelen. Nesteldrang komt waarschijnlijk uit de oertijd. Vroeger leefden de mensen in bossen en holen en als er een kindje kwam dan werd er een schone plek en comfortabele plek gecreëerd. In deze tijd uit nesteldrang zich door het veelvuldig wassen van babykleding en het schoonmaken van de babykamer en als dat klaar is krijgt de rest van het huis een grondige poetsbeurt.

Naast poetsen en boenen hoort er ook verzamelen van spulletjes bij. Vroeger verzamelden ze takken, bladeren, mos om een zacht mandje of slaapplekje te maken. Misschien werden er wel konijnen geschoten om dekentjes of kleertjes voor de baby te maken. In deze tijd kunnen we naar de winkel stappen en kopen wat we denken nodig te hebben. Dat er veel meer gekocht wordt dan nodig is, is wel bekend. Het is ook allemaal zo schattig die babyspulletjes.

In de tijd dat wij, vrienden familie en kennissen kinderen kregen werd er rond de tijd dat de nieuwe boreling zich moest melden geroepen: ‘Oh Marietje (of wie dan ook) is aan het poetsen geslagen, ze heeft zo’n last van nesteldrang. De baby zal binnenkort wel komen.’

Ik vond het allemaal maar lariekoek. Volgens mij was het een logisch gevolg van het zwanger zijn en een kindje krijgen. Het kan toch niet anders dat je babykleertjes gaat kopen een babykamertje klaar maakt en zorgt dat de boel er een beetje netjes uit ziet. Toen ik zwanger was van de eerste wilde ik wel eens zien of ik een paar weken voor de uitgerekende datum ook een poetsmanie zou krijgen. Ik geloofde er niets van.  Wanneer alles ingekocht, gewassen, gesopt en gepoetst was, dacht ik zeker te weten dat die manie mijn deur voorbij zou gaan.

Om dit te kunnen ontdekken moet je wel volhouden 40 weken zwanger te zijn. Twee keer zwanger geweest en twee keer waren lang voor de uitgerekende datum de kinderen er al. Twee keer zwanger geweest en drie kinderen krijgen was net zo bijzonder als die vroeg geboortes. Maar daarmee was het onderzoek naar mijn vermeende nesteldrang in zijn geheel mislukt.

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef,  De kogel is door de kerk en naar het ziekenhuis moet heb ik  nu ineens een nesteldrang. Kloppen, zuigen, poetsen, dweilen en zemen, het hele huis moet spik en span. Als het enigszins mee zit dan ben ik snel aan de beterende hand, maar je weet maar nooit. Mijn vriendinnetje heeft ruim een week geleden de zelfde operatie gehad en het gaat aardig goed met haar maar één wondje wilde niet goed helen en daar heeft ze toch behoorlijk last van. Ze ligt meer en langer op bed dan ze eigenlijk verwacht had.  Hele visioenen kreeg ik van die langdurige bedlegerigheid. Dat kan mij net zo goed overkomen en dan kun je maar beter het huis aan kant hebben. Dan is er na de operatie rust en ruimte om tijd te nemen voor het herstel.

Verzamelen doe ik ook. Een paar lange broeken die bovenin wat weider zijn dan normaal en met elastiek erin. Een paar nieuwe t-shirtjes die iets ruimer om de buik vallen. Het moet zo comfortabel mogelijk zitten en draagbaar zijn. De buik zal met gas gevuld worden om ruimte te creëren en na de operatie een tijdje dik blijven. Ik moet er niet aan denken om dan met een dikke spijkerbroek inclusief riem rond te moeten lopen.

Poetsend en druk met de boodschappen doend bedacht ik ineens, dit lijkt wel nesteldrang. Maar bij nesteldrang heb je ook last van hormonen en dat speelt niet. Zo rees wederom de vraag: ‘Nesteldrang, bestaat het eigenlijk wel?  Is nesteldrang niet een logisch gevolg van……..?

DSC_0450

 

 

 

 

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

6 thoughts on “Nesteldrang

  1. Ik wens je een heel vlot verloop van de operatie en een goed verlopend herstel!

    Liked by 1 persoon

  2. Grappig vergelijk. Ik denk dat het nesteldrang rond de geboorte echt primitief dierlijk instinct is. En nu heb je misschien geen zin om oncomfortabel ergens mee te zitten, maar het kan eenzelfde soort van reactie zijn. Ik weet nog dat ik me vlak na de geboorte van zoonlief een soort moederpoes voelde die haar kleintje de hele tijd schoonlikte. Als iemand anders mijn kind vastgepakt had dan rook hij anders en dat vond ik níet kunnen. Heel dierlijk vond ik mezelf toen.
    Maar wat het ook is, ik hoop dat de operatie mee zal vallen. Geniet van je schone nestje en veel sterkte!

    Liked by 1 persoon

  3. Ik kan het je ook niet zeggen wens je wel veel sterkte.

    Liked by 1 persoon

  4. Pingback: Japans op zaterdag, nesteldrang | Bewegen en nog veel meer

Geef een reactie

