Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Top of een flop, 4 – daagse Nijmegen?

20 reacties

Drie jaar geleden heb ik voor het eerst mee gelopen met de 4-daagse. Door onze thuis situatie en werk buitenshuis was het gewoon niet mogelijk om eerder met de 4-daagse te beginnen. Dol enthousiast na de eerste keer lopen in Nijmegen besloot ik om voortaan ieder jaar mee te doen tot ik dik in de zeventig zou zijn. Het jaar daarop ging ik er weer vol voor. Dit jaar wordt het de 4e keer en met een beetje pech zal dit de laatste 4 – daagse al zijn. Hoe krijg ik het weer voor elkaar?

Wat is er aan de hand? Voor mijn gevoel niet eens zoveel bijzonders maar het doet al langere tijd pijn en gaat maar niet over. Niet dat ik verga van de pijn maar het is er en wandelt bijna de hele dag met me mee.

Begin januari liep ik een blessure op tijdens het hardlopen waarna ik voor mijn doen lange tijd uit de roulatie ben geweest. Zoekende naar de oorzaak heb ik nieuwe schoenen gekocht omdat ik dacht dat de oude hardloop- en wandelschoenen teveel corrigeerden. Weken fysiotherapie gehad en op het laatst een paar maanden rust. Wel door andere oorzaak maar toch. Klusje geklaard, pijn praktisch weg, ik kan er weer tegenaan.

Dat dacht ik tenminste. De wandel 2-daagse in Borculo van onze wandelclub leverde de eerste dag na 20 kilometer direct weer een pijnlijke knie op. Ik heb de 35 kilometer uitgelopen maar prettig was het niet. De volgende dag durfde ik de geplande 30 kilometer niet mee te lopen en ben met de groep die kortere afstanden lopen meegegaan. 10 km. in rustig tempo durfde ik wel aan. Ik heb de 10 km. gehaald maar tot 2 keer toe dacht ik af moest haken.

Zo langzamerhand was ik het zat al dat geklungel met die knie en ben na het wandelweekend direct naar de huisarts gegaan. Fysio alleen gaf niet het resultaat waar ik op gehoopt had, ik wilde nu naar de sportarts in het ziekenhuis.

Na wat trekken en buigen aan mijn knie door de huisarts wilde hij toch eerst foto’s te laten maken van m’n knie laten maken voordat hij me doorstuurde naar de sportarts. Voor de 4-daagse kan ik er toch niet meer terecht en misschien was er nog een andere oplossing voor het probleem. Door naar het het ziekenhuis, foto’s laten maken en de volgende dag bellen voor de uitslag.

Nooit aan gedacht maar het is artrose, slijtage aan het buitenste kniegewricht. Het zal op den duur wel een nieuw knie worden mevrouw. Uuhh, wat zegt u nu?

In overleg met de huisarts ga ik dit jaar toch proberen de 4-daagse te lopen. Ik kan er niets mee beschadigen als ik wel ga lopen want beschadigd is het toch al. Of het gaat lukken is vers 2.  Ik mag pijnstillers gebruiken en niet zo weinig ook maar als de pijn te heftig wordt is het gewoon klaar. Mijn knie wordt buiten de pijn ook stijf en is niet meer te buigen, niet echt makkelijk als je loopt. Dat wordt dan einde 4-daagse.

Dom van me maar deze uitslag had ik echt niet verwacht. Vind mezelf nog veel te jong voor een versleten knie. Ik hoop dat na de 4-daagse 20 km. wandelen haalbaar blijft want in het dagelijks leven lopen we best veel. Zo blijf ik wel met een aantal vragen zitten. Eerst de 4- daagse maar afwachten en daarna kijken of ik nog iets aan het lot kan veranderen door middel van spiertraining, gerichter fysiotherapie of iets dergelijks.

Vannacht heb ik gedroomd over de 4-daagse. Het ging totaal niet over m’n knie maar even zo vrolijk droomde ik er wel over terwijl ik bijna nooit droom. Mijn onderbewustzijn is er blijkbaar wel mee bezig.

slijtage-knie-1

 

Auteur: AnneMarie

Bewegen loopt als een rode draad door mijn leven. Stil zitten is lastig en dus eigenlijk geen optie. Bewegen moet, kan altijd en overal.

20 thoughts on “Top of een flop, 4 – daagse Nijmegen?

  1. de droom is niet bezig met de knie, dus volgens mij gaat het lukken, mits ingebouwde en een reeks massages voor de bloed door stroming…
    succes!

    Liked by 1 persoon

  2. Fietste van de week over de brug en moest aan je denken. Ik vond het fietsend al vermoeiend en dan wil je gaan lopen?! Succes en sterkte. Ik heb hetzelfde voorland helaas.

    Liked by 1 persoon

  3. Wat een teleurstelling voor je. Ik wens je sterkte en succes.

    Liked by 1 persoon

  4. Klinkt pijnlijk! Ik hoop dat je knie het volhoudt op de 4daagse! 🙂 Ik wens je wel veel succes! 🙂 Liefs

    Liked by 1 persoon

  5. Wat een tegenvaller voor je. Ik hoop toch dat het gaat lukken met de 4 daagse. Het wil per dag nog wel eens verschillend voelen met zo’n versleten knie is mijn ervaring.

    Liked by 1 persoon

  6. Wat een deceptie..
    Artrose en dat op jongere leeftijd dan je het zou verwachten.
    Zou toch maar naar je lichaam en de hulpveleners luisteren
    om nog erger te voorkomen.
    Mobiel blijven of orden, evt na ok kunstknie
    Is altijd beter dan vier dagen wandelen en noiit meer
    meer daarna.
    Sterkte
    Ook met de acceptatie.

    Liked by 1 persoon

  7. Oh dat zou balen zijn Marianne. Veel sterkte er mee hoor.

    Liked by 1 persoon

  8. Ik ken je, de 4-daagse gaat je lukken!!! Succes

    Like

  9. Hé bah zeg …….. tja, artrose is onomkeerbaar helaas.

    Liked by 1 persoon

  10. Wat vervelend voor je zeg, hoop dat het toch nog gaat lukken voor je als je hem er niet meer door beschadigd en zonder te veel pijn….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

