Hartensepad, Renkum

Mooi weer en geen verplichtingen……. dan gaan we wandelen.
Dit keer liepen we het Klompenpad Hartensepad in Renkum. Het pad is 14 km. maar kan verkort worden naar 6 of 9 km. Wij kozen voor de volle 14 km.

Het Hartensepad loopt door het Renkumse Beekdal waar de beken en sprengen in grote getale aanwezig zijn. Water stroomt bijna onzichtbaar door de beken en is helder als glas. De waterlopers dansen over het water totdat de stroom iets te wild wordt en de waterlopers niet meer verder kunnen.

P1140441 (Small)Iets verder kom je langs een natuurcamping Landgoed Quadenoord die 30 maart weer geopend is voor publiek. Het toiletgebouw stond er al blinkend bij. Wat verder het bos is staan WCtjes die zomaar uit de achtertuin van Opa en Oma hadden kunnen komen. Een echte natuurcamping dus.
Quadenoord/natuurcamping

Vervolgens wandelen we langs grafheuvels uit de prehistorie. Een bord vertelt ons hoe de mensen hier eeuwenlang begraven werden en later de as begraven werd van de gecremeerde doden.

Verder langs de Ommuurde tuin waar in mei weer gezellig thee gedronken kan worden. De vrijwilligers waren er hard aan het werk om alles in gereedheid te brengen. De muur waarom hij bekend staat wordt met man en macht gerestaureerd.
Lopen we verder dan komen we door een oud gedeelte Renkum waar nog veel aan de oude papierfabriek herinnerd.

En dan steken we de oude Rijksweg over tussen Wageningen en Renkum om een stuk door de uiterwaarden van de Rijn te wandelen. De Rijn waar we zomer en winter naartoe trekken om te kijken naar het water. ‘s-Zomers om verkoeling te zoeken en in de winter om de schaatsen onder te binden om op de uiterwaarden te schaatsen. Gek maar ik wordt altijd blij als ik de Rijn weer zien.

Na de uiterwaarden steken je de N781 weer over om richting het eindpunt te wandelen. Overgestoken loop je Renkum in  waar je eventueel rechtsaf richting het centrum kunt lopen om koffie te drinken.
Weer terug op de route kom je langs het hoofdkantoor van Bilderberg Hotels, door het bos richting de start bij informatiecentrum Renkums Beekdal.

Vergeet niet even langs het Everwijnsgoed langs te gaan. Een Rijksmonument dat helemaal beschikbaar gesteld is voor de kunst. Tentoonstellingen, muziek uitvoeringen maar ook door particulieren te huren om bijvoorbeeld de familiereünie te houden. Een prachtig sfeervol pand waar het zeker in de zomer goed toeven is buiten op het terras.
Everwijnsgoed.nl

P1140413 (Small)

Startpunten: Restaurant Campman, Hartenseweg 23 in Renkum en Informatiecentrum Renkums Beekdal, Nieuwe Keijenbergseweg 170 in Renkum

Voor meer informatie over opstappunten en horeca kijk bij Klompenpad Hartensepad

24 gedachten over “Hartensepad, Renkum

    1. Die poort heb ik op diverse manieren gefotografeerd. Dit was de mooiste en ik ben er ook best tevreden mee.
      Die luiken zijn idd ook mooi. In de zomer als ze open staan en er bedrijvigheid op het terras is is het helemaal een juweeltje om te zien.

      Like

    1. Leuk. Dank je wel. Achteraf had ik nog veel meer foto’s willen maken maar ja dan schiet je voor geen meter op. Nog maar een keer gaan en de rest maken.

      Geliked door 1 persoon

    1. Zo mooi hebben wij het niet gezien. Erg leuk om te zien. Reden om nog eens terug te gaan.
      Mooie foto’s en wat een planten kennis. 👍👍

      Like

  1. ha die AnneMarie
    je hebt gelijk , gelijk vertrekken is toch zelden mogelijk , opschrijven en wie weet ooit eens lopen
    morgen tref je er 1 dicht bij jullie en volgens mij ook mooier , wie weet zelfs wel bekend
    de pps is mooi hé , net zo mooi als ons kikkerlandje , maar anders hihi
    fijne avond groet

    Geliked door 1 persoon

  2. Petje af dat je zo even 14 kilometer wandelt! Ik houd ook van wandelingen, en deze klinkt prachtig. Ik ga mijn man eens proberen te overtuigen om dat ook eens zo te doen.

    Geliked door 1 persoon

  3. Van het klompenpad hoorde ik pas eind vorig jaar, en nu staat het ook op mijn lijstje om een paar van deze routes te gaan wandelen. Ook het Hartensepad voeg ik daar aan toe.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik denk dat het in de zomer haast nog mooier is. Maar ja nu kun je nog zo mooi tussen de boemen door kijken. Dat heeft ook wel weer wat.

      Like

Reacties zijn gesloten.