Te voet van Amsterdam naar Arnhem

De ANWB opende in 1914 de eerste bewegwijzerde wandelroute van Nederland, de eerste en daarmee de oudste wandelroute in ons land. De route werd door middel van een wandelboekje uitgegeven en grotendeels nog te lopen maar is wel aangepast zodat b.v. drukke wegen gemeden worden en kanalen en rivieren overgestoken te kunnen. De route bestaat uit 6 etappes maar dat kun je natuurlijk naar eigen inzicht aanpassen.

Mijn oorspronkelijke idee was om ergens te overnachten en een aantal etappes achter elkaar te lopen maar wegens tijdgebrek heb ik daar vanaf gezien. De eerste etappe heb in principe van station naar station gelopen.

Te voet van Amsterdam naar Hilversum

Het startpunt van de eerste etappe is dichtbij station Amsterdam-Amstel, het eindpunt in Hilversum centrum. Vanaf het centrum is het ongeveer 250 mtr. lopen naar het NS-station. Mocht je wel willen overnachten, de ANWB geeft mogelijke suggesties aan om te overnachten.

P1150638 (Small)

De eerste route van 30 km. hebben Wandelneef en ik afgelopen vrijdag gelopen.
Wandelneef had hem al eens gewandeld maar wilde met alle liefde de route nog een keer lopen omdat hij prachtige is.
Dat beloofde dus wat. We hadden er zin in.

We troffen elkaar ‘s-morgens om half 8 op station Amsterdam-Amstel waarna we richting het startpunt wandelden. Nog geen 100 mtr. daar vandaan was al een koffie tentje maar we hebben de verleiding kunnen weerstaan en zijn doorgelopen.
Veel restaurantjes kom je niet tegen onderweg dus zorg zelf voor je natje en droogje. Onze eerste stop was in Nigtevecht en dan ben je al snel 15 km. verder vanaf de start.

P1150646 (Small)We wandelden richting Watergraafsmeer, langs begraafplaats Nieuwe Ooster richting Diemen. Bij Diemen staken we de Weespertrekvaart over waarna we lange tijd langs het water liepen. Tijdens de gehele eerst etappe blijft het water een grote rol spelen.
P1150668 (Small)Zo wordt bij Driemond het Amsterdam-Rijnkanaal over gestoken. Helaas zie je niet veel van het Amsterdam-Rijnkanaal doordat bomen en struiken het zicht belemmeren. Het zicht wordt richting Nigtevecht weer ruimschoots goed gemaakt omdat daar langs de Vecht gewandeld wordt en in Nigtevecht met een voetveer overgestoken moet worden.

Nigtevecht een prachtig dorp met oude panden, kleine en grote huizen allen in het wit. P1150689 (Small)De huizen worden veelal gesierd met prachtige rozenstruiken in de tuinen of klimmend tegen de huizen op.
Het is vroeg als we in Nigtevecht aankomen en de plaatselijke horeca is nog niet opgestart. Dan maar even naar het bakkertje om iets lekkers te kopen.
Daar worden we onthaald met heerlijk gebak en krijgen er ook nog een kop koffie bij. Onze outfit wekt nieuwsgierigheid op en zo belanden we in een gezellige babbel terwijl wij ondertussen onze voeten even aflaten koelen.
Wat een fijne plek om te wonen, althans dat horen we van diverse bewoners.

P1150724 (Small)Na de koffie vertrekken we en steken we met  het voetveer de Vecht over.
Door de weilanden richting Ankeveense Plassen. Het is erg rustig overal. Iedereen is zich waarschijnlijk aan het voorbereiden op de Pinksterdagen en wij wandelen zomaar dwars door Nederland. Langs de Vecht richting Nederhorst den Berg.
Dan weer door weilanden waar zwanen foerageren en de schapen grazen en zo komen we de Ankeveense plassen uit. Hier is het wat drukker aan het worden met fietsers en hardlopers maar last van elkaar hebben we totaal niet.

Na de Ankeveense plassen lopen we via het bos en door de weilanden Hilversum binnen.P1150784 (Small)
Het bleek aan de rand van Hilversum te zijn want we moesten nog wel een stukje Hilversum door voordat we in het centrum belanden maar we roken onze beloning al. Een zochten een terrasje op waar we lekker uit konden blazen en iets lekkers nuttigen.
Wandelneef neemt koffie en een wafel met kersen. Ik neem een heerlijk biertje.
Eén pilsje mag tenslotte, voor het herstel.

Ondertussen begon het harder te waaien en maakten we ons snel uit de voeten richting huis. Allebei hadden we een reis(je) voor de boeg voordat we thuis op de bank neer konden ploffen. De treinen reden niet meer volgens schema en de reistijden waren aangepast. Aangekomen op het station liepen de wachttijden aardig op, niets aan te doen. Het is niet anders.
Bijgekletst en voldaan namen we afscheid van elkaar op het station van Hilversum.
Een fantastische route om te wandelen. De volgende etappe(s) zullen vast anders zijn maar vast niet zo mooi.

Zin om alle foto’s te kijken die ik onderweg gemaakt heb?
Klik dan H I E R

43 gedachten over “Te voet van Amsterdam naar Arnhem

1. ha die AnneMarie
    wat een mooie wandeling , kwam vele bekende plekjes tegen 🙂
    niet zo verwonderlijk , ik fiets er vaak en ik wandelde 2 etappes ban het Philips de vijfde pad
    jullie zijn wandel kanjers
    fijne avond groet

Geliked door 1 persoon

1. Ik wist dat je niet thuis was anders had ik gevraagd om de etappe met ons te vieren.
      Ik vermoedde al dat dit erg bekend voor zou komen bij jou.
      Wij weten hier ook bijna alle wandelroutes richting het centrum.
      Jij ook fijne avond.

Geliked door 1 persoon

1. Het weer was niet zo fantastisch. Prima wandelweer maar voor de foto’s was het een beetje donker.
      De echtgenoot was niet mee maar die wil hem ook graag een keer lopen. Met alle plezier want wat je zegt het is daar prachtig en dan hoop ik op zon. ☀️☀️

2. Wat een hip paard zeg en die brandweerauto is een plaatje. Wandelde je toen het zo ging onweren of was er een ander soort versperring? De omgeving is me totaal onbekend maar het is er prachtig.

Geliked door 2 people

1. Ja toen waren wij aan de wandel maar bij ons regende het niet. Het begon wel erg te waaien en het werd koud. Wandelneef had verder niets bij zich en had het kippenvel dik op de armen en benen staan.
      De trein ging niet verder dan Ede-Wageningen omdat richting Arnhem bomen om gewaaid waren.
      Dat paard was wel heel bijzonder, vermomd als een zebra.

1. Het was prima wandelweer. Niet te warm soms zelfs wat aan de koude kant maar dat kwam ook omdat we niet goed gekleed waren. We hadden het warmer verwachrt.

Geliked door 1 persoon

1. Klopt. Ik had nog wel wat bij me. Loop vaak ook met een dikke rugzak met vanalles erin. Ze lachen me daar nog wel eens om uit maar wandelneef had zich wat vergist jn het weer en had het zo af en toe best koud.

1. Wandelneef moet nog wel eens op me wachren ja. Ik heb voor dit werk een kleine camera die ik op automatisch zet en kan zo vrij makkelijk foto’s maken.

1. Deze eerste etappe kun je slecht onderbreken of je zou halverwege een B&B moeten zoeken.
      Het was een hele mooi route.
      De echtgenoot wil hem ook graag lopen. Geen bezwaar hoor, ik loop hem graag nog een keer.

Geliked door 1 persoon

3. Wat een leuke meerdaagse wandeltocht is dit. Misschien een idee voor later… Ik wil sowieso een keer bij De Vecht gaan wandelen, het is daar zo mooi.
    Ik volg je Blogs met plezier en soms leer ik er weer iets van, zoals ….Zin om alle foto’s te kijken die ik onderweg gemaakt heb? Wist ik niet, maar ga dat misschien wel zo doen als ik onderweg ben naar Santiago.

1. Ik kan hem je aanraden hoor. De rest moet ik nog lopen maar dat komt nog wel.
      Goed te horen dat je mijn blog met plezier leest en soms wat van leert. Ik zou het heel leuk vinden als je jouw foto’s straks ook op deze manier online zet. Ik zelf kijk heel graag foto’s van onderweg.
      Het enige nadeel is dat andere mensen je foto’s kunnen downloaden en gevruiken. Maar ja wie zal dat doen? Als ik echt een hele mooie foto heb en niet wil dat dat gebeurd plaats ik hem niet. Zo los ik dat probleem dan maar op.
      Ik kijk uit naar jouw Camino.

4. Overwegend inderdaad een prachtige wandelroute. Grappig, ik zag een paard met een identiteitscrisis, . dacht dah hij in het verkeerde lichaam zat, van een zebra -) Evengoed een flinke tippel.

5. mogge AnneMarie
    leuke reacties op jullie mooie wandeling
    ja Middelburg is een schitterend stadje , en ik denk dat een ieder er anders naar kijkt of andere dingen ziet
    geniet de dag

Geliked door 1 persoon

1. Klopt, ieder ziet weer wat anders daarommis het ook zo leuk om foto’s van anderen te zien, ideeën op doen en dromen over uitstapjes.
      😉😉😍😍😍

2. De reacties zijn iid leuk en gezellig. Het is ook een prachtige tocht geweest. Een groot gedeelte ervan ken jij ook en weet dat het daar mooi is.

Geliked door 1 persoon

6. Het leuke van jouw beschrijvingen is dat je als lezer tweeledig wordt gemotiveerd. Ten eerste denk ik de laatste tijd wat vaker om wat meer te gaan lopen dan de 10.000 stappen. Niet elke dag, maar gewoon als het mooi weer is en ik zin heb. En ten tweede krijg je een aardig beeld van de plaatsjes waar jullie doorheen komen. Dat is leuk. Nigtevecht kende ik bijvoorbeeld alleen als woonplaats van mijn vroegere diensthoofd. Nu denk ik, opschrijven, dat plaatsje gaan we een keer bezoeken.
    En koffie met kersentaart…. oh jammie…

1. Dank je wel voor dit fijne compliment. Hetnis ook een (beetje) mijn bedoeling om mensen te motiveren. Ik zie het veel om mij heen gebeuren dat mensen blijven zitten. Mijn manier van verslagen is misschien niet zo professioneel maar als ik zelf wel professionele verhalen of uitleg lees haak ik vrij snel af. Omdat er bijvoorbeeld te veel statistieken, getallen over km. duur enz. zijn. Of alleen maar een op somming van feiten, informatie of gegevens.
      Ik mis vaak het persoonlijke en het enthousiasme over een wandeling. De leuke dingen die mee gemaakt worden wat zo’n wandeling of tocht nu juist zo leuk maakt.
      Dat voet veer bv vond ik ook zo leuk. Met 5 min. Sta je aan de overkant en dat was het dan maar het hele idee erachter, de vrijwilligers, de bewoners die er gebruik van maken om de hind aan de overkant uit te laten.
      Dat zijn toch de mooie en leuke dingen?
      Ik kan het aanraden. Het dorp is niet groot maar even aandoen, even kijken, even koffie en weer verder.
      Genieten.

7. Je hoeft niet professioneel te zijn, hoewel…. voor mij ben je het hoor en dat enthousiasme zit er ruim in ook. En zoals je zegt, het enthousiasme dat je daarmee uitstraalt, wek je ook bij lezers op. Kortom je stukjes lezen fijn… dus…. Nigtevecht, here we come 😆

Geliked door 1 persoon

8. Dag AnneMarie. Toevallig heb ik met mijn vrouw afgelopen vrijdag de NS-wandeltocht Gein en Vecht gedaan, van Abcoude naar Weesp. Ook een eind langs de Vecht en door Nigtevecht, dus ik las veel herkenning. Maar dertig km, dat is ons veel te veel. Soms wandelen we iets meer dan 20 km maar de 15 km van afgelopen vrijdag is voor ons de ideale afstand. We zien dan ook hoe veel wandelaars veel sneller lopen dan wij, zowel in het ritme van hun stappen, maar ook omdat de meeste mensen veel minder vaak ergens blijven staan. Ik vind het juist heerlijk dat je je bij een wandeltocht, in tegenstelling tot bij een fietstocht, op zoveel details kunt richten. Alleen al de flora van deze route nodigt je daar zo sterk bij uit dat het als je ver wilt komen voor geen meter opschiet. Wij blijven maar kijken, dralen, ons verwonderen of af en toe een foto maken. Maar los daarvan, dertig kilometer is fysiek ook behoorlijk pittig. Je hebt wel conditie!
    Ik heb trouwens ook een kleine reportage gemaakt van onze tocht, misschien had je die al gezien:

1. Leuk dat je langs kwam om mijn verhaal te lezen.
      Ik had hem nog niet gelezen zie ik. Ga ik straks even doen. Dat klopt dat het ver was. Gelukkig loop ik niet zo heel snel als de meeste 4-daagse wandelaars zodat iknog wel foto’s kan maken.
      Deze wandeling was met mn neefje en we trainen allebei voor de 4-daagse.
      Wandel ik met mijn man dan gaat het iid veel langzamer en zijn we ook langer bezig met kijken en fotograferen en eigrnlijk vind ik dat veel leuker.
      Voor de 4-daagse moet ik kilometers maken en dan is lengte belangrijk. Mijn man wil deze tocht echter ook nog een keer lopen dus dan heb ik meer tijd om.
      Ik heb al gezien dat jullie tocht ook erg interessant is. Misschien een idee om na de 4-daagse te gaan doen.