Z.O.Z. Er was eens…… Kyrie Eleison

Dit ‘Kyrie Eleison’ komt uit, Er was eens…… van Herman van Veen.
‘Er was eens……’ is het kerstverhaal verteld door Herman van Veen uitgebracht in 2001. Het verhaal wordt verteld en gezongen op lichtvoetige wijze maar met een serieuze ondertoon. Een verhaal voor kinderen en volwassenen, goed te volgen en na een keer luisteren proberen de kinderen het al mee te zingen.  Niet zo gek want wat te denken van de liedjes, ‘Ik maak een bed van bomen ‘ of  ‘Babymoes’ en natuurlijk ‘Stille nacht’
De eerste keer zit je aandachtig te luisteren, wat zegt hij nu, en de tweede keer zing je mee. Hoe wrang de aanleiding voor ‘Babymoes’ ook is.

‘Er was eens…….’ wordt hier thuis een aantal keren beluisterd voor de kerst. Als de kinderen thuiskomen en we hebben even momentje dan komt de CD vanzelf te voorschijn. Keuvelend, luisterend en zingend laten we het verhaal en zijn muziek ieder jaar een paar keer voorbij komen.  Probeer het maar eens uit samen met je kind(eren) of klein(kinderen)

Kyrie Eleison is een vaak gezongen gebed in christelijke kerken. In Nederland vooral in de Rooms Katholieke kerken gebruikt. Het wordt eerst gezongen door de priester of het koor waarna de gemeente antwoord.

Dit Kyrie Eleison wordt ter afsluiting van het kerstverhaal gezongen door Herman van Veen samen Edith Leerkens en enkel begeleid door haar gitaar.  Zij vragen de Heer zich te ontfermen over hen die het niet meer zien zitten, zij die het nodig hebben, nou ja eigenlijk over ons allemaal.

Kyrie                                                 Vertaling
Kyrie eleison                                   ‘Heer’ ontferm u over ons
Christe eleison                                ‘Christus’ ontferm u over ons
Kyrie eleison                                   ‘Heer’ontferm u over ons

Kyrie Eleison – Herman van Veen

 

Voor meer Zwijmels op zaterdag kijk bij Irispapilio
Voorheen bij Marja

25 gedachten over “Z.O.Z. Er was eens…… Kyrie Eleison

  1. Bijzonder hè, en ja de ondertoon, het raakt je hoe dan ook.

    Die keerzang vind ik altijd wel iets hebben, juist in de tegenwoordige tijd waarin het bij veel mensen is ‘ieder voor zichzelf en God voor ons allen’… tijdens het Kyrie Eleisin ervaar ik gelukkig altijd weer die verbintenis en ben ik blij dat het ook in het NH-kerkdiensten / en de oecumenische vaak ook, wordt gebruikt

    xxxfijn weekendxxx

    Geliked door 1 persoon

    1. Iedere jaar verbaasd het me weer hoe mooi dit Kyrie is. Hij weet de gevoelige snaar op de juiste plek te raken en bij veel mensen. En iid, gelukkig mag er tegenwoordig meer in de kerken dan een halve eeuw geleden.

      Geliked door 1 persoon

      1. Dat herken ik wel hoor.

        Of het nou aan het ouder worden ligt of niet.. iedere keer weer tijdens het zingen ervan ervaar ik een intens warm gevoel, dat lijkt toe te nemen.

        Geliked door 1 persoon

  2. Wat prachtig. In september zijn wij naar een uitvoering van Herman geweest. Wat een geweldige man is dat toch. En voor mij één van de mooiste, zo niet dé mooiste stem due ik ken.
    Dank voor het delen van dit moois. Goed weekend!

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik heb het toen gelezen dat jullie geweest waren. Best wel een beetje jaloers, maar ja je kunt niet overal naartoe. Hoop dat hij hier in de buurt nog een keer komt dan ga ik zeker weten.

      Like

    1. Precies, je kunt hem goed verstaan en dat is des te fijn. Hij heeft ook echt iets te vertellen, iets waar je naar luisteren wil. Fijn weekend hoor.

      Like

  3. Op de een of andere manier heb ik nooit echt een klik kunnen krijgen met Herman, terwijl hij natuurlijk een vakman en een fenomeen is. Bij de gereformeerden zijn we geloof ik niet verder gekomen dan Kyri eleis; dat is alles wat ik me er nog bij herinner…

    Geliked door 1 persoon

    1. Hoor wel meer mensen die hem niet zo bijzonder vinden. Je kunt hem ook niet goed in een hokje stoppen. Is hij nu een zanger, een cabaretier? Je moet er van houden en soms lukt dat nu eenmaal niet.

      Like

  4. Een late reactie van mij .Ik haakte af bij de titel en de naam Herman van Veen ,niet gelovig en geen fan van hem .En toch denk ik ja dit is mooi en heel duidelijk gezongen en totaal niet wat ik verwachtte .Zo zie je maar ,eerst goed luisteren en dan oordelen
    Groetjes Elisabeth

    Geliked door 1 persoon

    1. Mij treft altijd als eerste de melodie, de zang en de uitvoering. Daarna luister ik pas naar de tekst. Ik ben niet goed in luisteren. Verstond vroeger al nooit goed teksten en dat wordt alleen maar erger naarmate ik ouder wordt. Wat ik ook interessant vind is dat er zo ontzettend veel (klassieke) muziek gerelateerd is aan het geloof. Of je nu gelovig bent of niet je kunt er niet omheen. Mijn voordeel, vind ik tenminste dat ik eerst naar de muziek luister waardoor ik al verknocht ben aan een stuk voordat ik pas goed weet waar het over gaat. Inmiddels weet ik meer van de muziek maar ondanks dat gaat het nog steeds zo.
      Gelukkig heb ik jou iig wat dit stukje betreft kunnen laten horen dat dit mooi is. 😉😉

      Geliked door 1 persoon

  5. Hoihoi,

    Hier even een berichtje terug. IK heb inderdaad jaren geblogd met veel plezier maar door ziekte moest ik daar mee stoppen. NU ben ik weer terug en ik moet nog uitzoeken hoe alles werkt maar ik doe mijn best. Jij heb ook een erg leuk blog moet ik zeggen. Ik ga je terug volgen al weet ik niet hoe ik dit moet doen maar daar kom ik wel achter.

    Veel liefs
    Astrid

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.