NIET DOEN

December, DE maand van de uitjes. Kerstborrel, kerstdiner nog snel even een afspraak met vrienden voor een laatste ontmoeting van het jaar. Kerstverhalen die op de basisschool uitgevoerd worden er is altijd wel iets waar je met veel mensen samen komt aan het einde van het jaar.

Gelegenheden te over in december waar je veel mensen ontmoet.  Soms kom je iemand tegen die je al een tijdje niet gezien hebt, anderen heb je nog maar kort geleden ontmoet, in de kerstperiode zijn deze ontmoetingen vaak  hartverwarmend. Wat leuk dat jullie er ook zijn. En ach wat hebben we jullie al een tijd niet gezien. Hoe gaat het? Een hand wordt uitgestoken en er volgt een omhelzing met 3 kussen. Mmm, lekkere parfum.
Een paar meter verder kom je weer een vriend of kennis tegen en weer het zelfde ritueel, handje geven en 3 kussen op de wang terwijl je prevelt, hoe gaat het met jou, leuk je hier te zien. Nhuu, die man had wel erg veel aftershave op.

Gaat het bij iedereen zo, maar ik zie, hoor, voel en ruik van alles bij dit soort gelegenheden en ontmoetingen. Horen wordt wat minder maar de rest functioneert nog prima. Ruiken is misschien iets te veel ontwikkeld maar ruiken doen we allemaal de een iets meer dan de ander maar soms ruik je meer dan je lief is.

De (kerst)concerten en uitvoeringen heb ik bewust niet genoemd want daar zit mijn angel en verbazing. Steeds weer verbaas ik me erover dat mensen niet in de gaten hebben.  Bij concerten en uitvoeringen als je een avond lang naast elkaar voor- en achter elkaar zit gaat het mis met mijn reukorgaan.

De dames en heren op hun Paasbest eh Kersbest gekleed, soms zijn mensen niet op hun Paasbest gekleed maar dat stoort al niet meer, daar raak je wel aan gewend in Nederland.

Afijn, verder met mijn verhaal. Je zoekt je plek en het wachten begint tot iedereen zit en de voorstelling kan beginnen. Rondom sluiten mensen aan, zoeken hun stoeltje op en nemen plaats. En dan, dan gaat er iemand in je buurt zitten met een lucht om zich heen. Pffff vreselijk. Wie het is kun je nooit ontdekken, maar wat schiet je er trouwens mee op als je wel weet wie het is. Je spreekt hem of haar toch niet aan met, moet jij eens ff luisteren naar mij.

Bij zo’n concert zit je dan een uurtje of twee in de etenslucht van iemand die hij of zij om zich heen heeft hangen. Netjes aangekleed, alles piekobello in orde en een spruitenlucht om zich heen waar je een huis tegenaan kunt bouwen. Of ze in avondkleding de hutspot hebben staan stampen achter het gasfornuis. Brrrrrrr.

Beste mensen NIET DOEN
Wees gewaarschuwd voor de komende weken
Ga niet in je avondkleding de hutspot staan stampen. Laat die spruitenlucht thuis als je naar een concert of wat voor uitvoering dan ook gaat.

14 gedachten over “NIET DOEN

  1. Haha gisteren naar een concert van de 3JS geweest.. naast mij zat ook iemand die naar eten rook dat ik niet eens thuis kon brengen, toen dacht ik.. ben ik nou de enige die zich doucht en verkleed voor ik naar het theater ga.. 😉

    Geliked door 1 persoon

  2. oh mijn hemel, wat haal jij hiermee een herinneringen naar boven zeg….

    Al gebeurt het tegenwoordig amper nog, er waren jaren dat ik in het theaterseizoen er wekelijks (soms meermalen) zat…

    Afgezien van het feit dat ik me nog altijd verbaas over hoe de mensen gekleed gaan enzo… herinner ik me 1 voorstelling in een Fries theater waarin ik iemand naast me kreeg die in een viskraam op de markt had gestaan die dag… ik raakte met hem in gesprek en hij vertelde dat hij heel schoon op zichzelf was, iedere dag 2x douchte enzo maar dat die geur in zijn poriën zat en dat dat dus niet weg te boenen was…

    Die en andere geuren… soms is het inderdaad een ‘simpele’ kwestie van goede lichaamsverzorging maar vaak ook niet… het werk kan een oorzaak zijn, medicatie die iemand slikt, maar ook de voeding die iemand dagelijks tot zich neemt is daarop van grote invloed. Met name veel conserveringsmiddelen en de zogenaamde gezonde bestrijdingsmiddelen veroorzaken veel ellende aan iemands binnenkant en dat is dus aan de buitenkant zicht-& ruikbaar…

    Like

  3. Ik kan me wel mensen met vieze luchtjes herinneren in het openbaar vervoer maar niet tijdens concerten. Er zal maar iemand in je buurt zitten die naar een haringkar ruikt. Wordt een lange zit…

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.