Z.O.Z. Miserere mei, Deus

Door al het coronagedoe vergeten we bijna dat het bijna Pasen is. Gisteren plaatste ik al iets over de Mattheus en vandaag gaan we verder met Pasen en wel met het ‘Miserere mei, Deus’ (Wees mij genadig, o god) Het  ‘Miserere mei, Deus’ is een psalmcompositie (psalm 51) geschreven door Gregorio Allegri in barokmuziek.
Het stuk is eeuwenlang in de Sixtijnse kapel gezongen bij de karmetten (ochtengebed) van Schortelwoensdag (de woensdag voor Pasen) en op Goede vrijdag (de vrijdag voor Pasen)

Het was ten strengste verboden door het Vaticaan om het Miserere Mei, Deus te kopiëren en uit te voeren op straffe van excommunicatie. Slechts 3 kopieën waren toegestaan en cadeau gedaan aan een drietal hooggeplaatse personen.
Meerdere componisten probeerden muziek en tekst te kopiëren maar het lukte niemand om de psalm exact uit te schrijven of te stelen.
Tot dat…….

Wolfgang Amadeus Mozart in 1770 op 14 jarige leeftijd de metten van Schortelwoensdag en Goede vrijdag bijwoonde. Mozart schreef in een keer foutloos alles uit en begon het ‘Miserere mei, Deus’ in Wenen uit te voeren.
Drie maanden later werd W.A. Mozart door Paus Clemens XIV naar Rome geroepen.
In plaats van excommunicatie feliciteerde de Paus Mozart met deze prestatie en kreeg Mozart de Orde van de Guldenspoor (Pauselijke ridderorde)

Eigenlijk ben ik er te laat mee omdat het tijdens de karmetten van de Schortelwoensdag en Goede Vrijdag al voorbij is. Ondanks dat wilde ik het toch graag laten horen omdat het te mooi is om nog een jaar mee te wachten.

Bewust heb ik voor deze uitvoering gekozen omdat het denk ik het dichtst bij de originele uitvoering zal komen. De zangers zijn op 3 plaatsen in de kerk gepositioneerd waarbij ik me voor kan stellen dat het koor voorin de Sixtijnse Kapel staat de tenor en de 4 zangers achter in de hoeken van de Kapel.
De Sixtijnse Kapel is kleiner dan deze kerk maar zal door zijn hoogte vast een goede akoestiek hebben.

Miserere mei, Deus – Gregorio Allegri

Een heel fijn Zwijmel weekend en goede Paasdagen
Houd moed en blijf gezond
Voor meer Zwijmels op Zaterdag kijk bij 

(Voor exacte data en namen Wikipedia geraadpleegd)

47 gedachten over “Z.O.Z. Miserere mei, Deus

  1. Normaalgezien ben ik geen fan van dergelijke zangen. Ik kan ze heel goed smaken bij een wandeling in eeuwenoude kloostergangen, of eenzaam in een monumentale kerk. Of, zoals vandaag, op paaszaterdag terwijl de zon opkomt. Dank je!

    Geliked door 1 persoon

      1. Inderdaad een mens zou het bijna vergeten…. Ik probeer een beetje bewuster te leven deze dagen, ook al zijn ze stiller.

        Like

  2. mogge AnneMarie
    passende zwijmel voor deze dagen
    en zelfs de tekst is leerzaam voor ons , de goede vrijdag kennen we wel , maar wie kende die schortelwoensdag
    het knapst vind ik die 14 jarige jongen
    fijn weekend groet

    Geliked door 1 persoon

    1. Klopt, daar verbaas ik me zo vaak over hoe die jongens zingen kunnen. Vind het dan ook altijd jammer als ze de baard in de keel krijgen, beetje spijtig zelfs. Maar zo gaat het nu een keer. Soms behouden ze de hoge noten maar net zo goed als ze in de hoogte blijven kunnen zenook de diepte in gaan. Best bijzonder een mannenstem.

      Geliked door 1 persoon

      1. ja zo kunnen zingen is in mijn ogen een Kunst
        tegen de natuur kan je niet op , als die een baard in de keel geeft

        ja een pracht pps , en misschien wel ietsje confronterende tekst
        vond het wel passen nu

        Geliked door 1 persoon

  3. Deze muziek klinkt heel mooi om te luisteren. Ogenblik kunnen mensen niet naar de kerk. Heel vervelend iets. Ik krijg van muziek heel kippenvel van. Fijne paasweekend gewenst.

    Geliked door 1 persoon

    1. Zo jammer dat hij jong gestorven is. Watzou er anders nog uit zijn pen voortgekomen zijn.
      Deze mag en kan met recht een zwijmel genoemd worden.

      Like

  4. Inderdaad, ik had ook pas kortgeleden door het dit weekend al Pasen is. Zag gisteren op TV een stuk Mattheus, Er zitten prachtige stukken in, heb hem ook op CD in huis maar nog nooit helemaal in één keer geluisterd. Het blijft voor mij toch een beetje muziek die je in een kerk moet horen, net als dit stuk. Wat een práchtige stemmen.Zo glaszuiver.

    Geliked door 1 persoon

  5. Voor jullie ook mooie Paasdagen gewenst…… een beetje te zwaar voor mij deze muziek. Hoewel ik nog steeds in de ST Jan in Gouda een keer naar de Mattheus Passion wil gewoon om het een keer meegemaakt te hebben.

    Geliked door 1 persoon

  6. Goh… nu hebben mijn ouders toch gepoogd mij katholiek op te voeden maar de term Schortelwoensdag hoor ik voor het eerst. Ik heb ernaar geluisterd en ik vond het mooi.
    En dat voor een genre waar ik eigenlijk bijna nooit mee in aanraking kom.
    Ik wens je fijne paasdagen toe.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik denk dat het nu ook niet meer gebruikt wordt. De muziek is uit de 16e eeuw. Er zijn ook niet veel composistisch van. Het lijkt dus gestopt te zijn een keer.

      Like

  7. Hele fijne duidelijke vertelling erbij, hier en daar wat haakjes, maakt het makkelijker te begrijpen, dit vind ik zelf persoonlijk muziek waar je live bij aanwezig moet zijn, en met Mozart noemen we ook even wel een zeer beroemd, gepassioneerd persoon

    Geliked door 1 persoon

    1. Het liefst zou ik er iid life bij zijn. Maar ja dan zat ik iedere avond in de kerk of een concertzaal. Weet zeker dat dat me ook gaat vervelen.
      Als ik naar dit soort dingen kijk dan zou ik willen dat ooit eens mee te maken en daar hoop ik dan maar op. Hoop doet leven.

      Like

  8. mogge AnneMarie
    ja dat is ook weer zo , je zou gelijk die kant op willen hé
    en dat gebied rond Arnhem langs de Neder Rijn is jou wel bekend , ik wandelde er ook veel
    maar wat je zegt , nu ff niet in het echt 😦

    frisse maar zonnige groet

    Geliked door 1 persoon

  9. Pasen raakte inderdaad een beetje ondergesneeuwd door het coronageweld. Maar ik heb gelukkig toch ook een moment gevonden waarop ik me er bewust van werd. Op mijn tuinbankje met een kerkdienst via youtube.

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.