Z.O.Z. Sarie Marijs, Zuid-Afrika

Sari Marijs is oud Afrikaans Volkslied daterend uit de 1e of 2e boerenoorlog in Zuid-Afrika. Sarie Marai heeft waarschijnlijk werkelijk bestaan er zijn echter 2 dames waar het lied voor geschreven kan zijn.  Maar zoals dat vroeger wel vaker ging, namen werden verhaspeld, originelen raakten zoek en als ze niet zoek raakten ontbrak de naam op het werk.

Zuid-Afrika, een prachtig land wat wij in die 3 weken gezien hebben. Afrika is zo’n groot land dat in 3 weken je lang niet alles gezien kunt hebben, maar wat we gezien hebben was prachtig. Op het moment dat wij er waren was het begin zomer waardoor veel bloemen al uitgebloeid waren. Denk niet dat alles nu uitgebloeid was maar een laan van bloeiende Jacaranda’s was niet meer te zien.

p1030132
Bloem van de Jacaranda

De reisleider heeft zoveel verteld over zijn Zuid-Afrika en de geschiedenis van het land. En natuurlijk, wij Nederlanders hebben ook weer een dikke vinger in de geschiedenispap van Zuid-Afrika gehad.

Er zullen meer vakantieverhalen komen met vaak een stukje geschiedenis er in verwerkt. De Voortrekkers, de studentenopstand van 1976, Nelson Mandela, Paul Kruger, de plaats Stellenbosch. Veel van wat we gezien hebben heeft met die geschiedenis te maken.

Om terug te komen bij het lied Sarie Marijs. Het lied kent vele uitvoeringen ook als militaire mars maar die zal ik iedereen besparen. Eén wil ik er nog wel mee geven, die van André Rieu omdat je ook een beetje lief voor je oren moet zijn.

André Rieu – Sarie Marais

Voor meer Zwijmels kijk bij Marja

20 gedachten over “Z.O.Z. Sarie Marijs, Zuid-Afrika

  1. Wowwww… ik krijg er kippenvel van. Vond dit vroeger altijd zo’n mooi liedje.
    Over 3 weken ben ik er bijna.. in Margate, KZN in Zuid-Afrika. Ik zie er erg naar uit.
    Ondanks het vrijwilligerswerk dat ik daar ga doen voor 6 weken is er ook tijd om een en ander te bekijken. Hoeveel weet ik niet, maar een indruk krijg ik vast wel mee!
    Mooie zwijmel vandaag!

    Geliked door 2 people

  2. Ik heb pas de foto’s van mijn schoonouders in Zuid-Afrika bekeken. Wat een prachtig, ander land. Heel mooi om dit te lezen. Het lied dacht ik niet te kennen, maar toen ik ging luisteren herkende ik her toch wel.
    Wat een bijzondere reis.

    Geliked door 1 persoon

    1. We zijn ook heel blij dat we gegaan zijn. Het was prachtig maar ook een leermoment. Begrip voor Zuid-Afrika en zijn problematiek tenminste voor zover je weet wat er speelt in zo’n land.

      Geliked door 1 persoon

  3. Zowel de Afrikaanse versie als Andre Rieu vind ik geweldig. Heb hier dan ook heerlijk zitten genieten. Fijn dat je zo genoten hebt van jullie vakantie!

    Geliked door 1 persoon

  4. Laat ik me toch dat liedje enkele dagen geleden in mijn gedachten hebben. Geweldig om weer te horen. Bij de eerste versie beleef je het mee.
    Liefs

    Geliked door 1 persoon

  5. ohh leuk dit….zongen wij vroeger op de lagere school…..

    de versie van ar klinkt goed natuurlijk maar hij en zijn groep zijn mijn smaak niet….

    Prachtig waar een reis je toe kan inspireren.

    Fijn weekend.

    Geliked door 1 persoon

    1. Wij zongen Serie Marijn ook op de lagere school. Leuk als je het dan weer hoort. Ja de reis was fantastisch. Er komt nog wel meer over de vakantie.

      Like

  6. Het liedje in het Afrikaans vind ik prachtig. Ik, als stokoude man, heb op de lagere school al Zuid-Afrikaanse liedjes wel geleerd (Mamma, ‘k wil een man hé. Hoe rij die boere. Bobbejaan klim die berg. Etc). Toen kwam de Apartheid en alles wat Zuid-Afrikaans was werd taboe. Toen verdween de Apartheid en gingen we weer Kaapse Pracht drinken en in het land op vakantie. Maar die liedjes – kent iemand ze nog?

    Geliked door 1 persoon

    1. Ja Peter, ik ken ze nog. De teksten ken ik niet meer uit mijn hoofd maar wij hebben ze ook gezongen op de lagere school. Dat ze niet meer gezongen mochten worden tijdens de Apartheid dat wist ik niet maar die Kaapse Pracht dan weer wel. Op vakantie zijn we de eerste 3 weken van december geweest in Zuid-Afrika. Als je nog kunt ga er ook heen. Het is prachtig.

      Like

  7. Ik heb vroeger ook nog Afrikaander liedjes geleerd. Twee halfzussen van mijn opa zijn daar naartoe geëmigreerd, inmiddels beide enige decennia geleden overleden.
    André Rieu kan ik even niet verdragen, overdosis gehad met de feestdagen… 😉

    Geliked door 1 persoon

Reacties zijn gesloten.