Z.O.Z. Easter Oratorio BWV 249

Het Easter Oratorio is een compositie van J.S. Bach voor Paaszondag welke door hem een oratorium genoemd werd. Het werk zoals het nu bestaat werd waarschijnlijk in 1735 voor het eerst uitgevoerd in plaats van de gebruikelijke Paas cantate.
Het Paasoratorium onderscheidt zich van alle andere geestelijke composities geschreven door J.S. Bach om het ontbreken van een Evangelist en koralen. Het werk sluit hierdoor aan bij de dramatische Italiaanse oratorium traditie.
Het stuk is waarschijnlijk  eerst geschreven als een verjaardagscadeau voor een Hertog. J.S. Bach gebruikte wel vaker eerdere composities, hij herschreef en paste composities  aan zodat ze nogmaals gebruikt konden worden. Een verjaardagscantate werd eenmalig gebruik van gemaakt, door de muziek aan te passen kon hij het hergebruiken en bleef het stuk niet onbekend in de kast liggen. Ook uit tijdsgebrek hergebruikte hij soms composities, natuurlijk met de nodige aanpassingen.

De muziek begint als een feest, een Paasfeest. Na het koor en het eerste recitatief beginnen de aria’s. De mooist aria (7) vind ik die van Petrus.
Petrus zingt in een wiegelied de troostrijke gedachte dat de dood voor hem waarschijnlijk ook een voorbijgaande slaap zal zijn.

Easter Oratorio BWV 249. – J.S. Bach
Sir John Eliot Gardiner

Voor meer Zwijmels op Zaterdag kijk bij Irispapilio

Informatiebronnen: Eduard van Hengel en Wikipedia

36 gedachten over “Z.O.Z. Easter Oratorio BWV 249

  1. De dood een voorbijgaande slaap… jeetje een zin die wel impact heeft nu… als dat toch eens waar was!!!

    Mooiiieee muziek is het zeker!

    😘

    Geliked door 1 persoon

  2. Schitterende muziekkeus die helemaal pas bij alle processies die wij sinds donderdag aan het volgen zijn in Málaga-stad. Wij wensen jou vanuit Los Boliches Fijne Pasen. Salu2 Albert y Mara

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je. Als ik jullie reacties zo lees dan ik het in Spanje wel een hele bijzondere week voor Pasen.
      Leuk om te horen, daar geniet ik dan ook weer van.
      Fijne Paasdagen

      Like

  3. En weer moet ik dat op een later tijdstip helemaal afluisteren want het is te mooi om tussen alle gewone drukte door te luisteren. Wat moet je toch een gelukkig mens zijn als je z’elf zulke mooie muziek mag maken.

    Geliked door 1 persoon

  4. ja leuk om dat weer eens terug te zien hihi
    dat was mijn werk de laatste 30 jaar of zo , vliegtuigjes verslepen
    ik heb nog goed contact met ex collega’s , binnen kort weer een feessie als er twee met pensioen gaan , wij oudjes vroegen de baas al het niet gelijk te doen , maar 2 feessies te geven hihi , niet dus
    fijne avond groet

    Geliked door 1 persoon

  5. ja mooi hé zo zij hun nestjes op de meest vreemde plaatsen maken , in onze ogen dan 🙂
    ik deed ook niet veel meer dan rusten hoor , is mij overal met dit weer , toch
    morgen zie ik wel weer

    Like

  6. mogge AnneMarie
    ja ik ben blij dat ik nu de dagen uit kan kiezen om op pad te gaan
    als je toch ziet die vreselijke drukte overal tijdens de paasdagen pppfffftt
    ja een mooie kraanvogel pps hé

    wandel groet

    Geliked door 1 persoon

      1. ha die AnneMarie
        ja was nu zeker rustiger , al waren er nog aardig wat wandelaars en fietsers op dit traject
        de wandeling werd 25 door een afgesloten spoor overgang , en ik liep er nadien nog 3 van restaurant naar station ppptttt en dan na de trein reis lopen hihi , was zo stijf als een strijkplank
        maar ging me goed af
        slaap wel groet

        Geliked door 1 persoon

        1. Opeens is het genoeg geweest dan. Goed ruten hoor Karel. Rusten wordt nogal eens onderschat. Zelfs de fysiotherapeuten vertellen je het belang van rusten niet goed.

          Geliked door 1 persoon

  7. wees gerust AnneMarie
    ik neem mijn rust
    vandaag staat in het teken van pedicure en boodschappen doen
    liep in april tot nu toe een 123 KM , niet slecht voor een ouwe man hihi
    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

  8. Ik ben er nu pas aan toe om te reageren op alle zwijmels. Ja, pasen en alle daarmee samenhangende bezoeken en activiteiten, en daarna terugbrengen naar “normaal”…
    Dit is wel een mooi stuk muziek, maar “een beetje lang” om helemaal te luisteren, met alles wat nog op de “to do”-lijst staat… 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.